Måste ändra om imkanalen i köket lite, sitter ivägen för vetilationsrör som skall dras. Kommer att flytta upp den några centimeter och byta ut ethernitkanalen mot spiro med brandisolering. Tyvärr passar det inte att ansluta till böjen med renslucka som sitter idag, måste byta den också. Vilket kanske var lika bra för den böjen (fyrkantig låda med) sitter inte riktigt tätt fast i murstocken. Trycker jag lite på sidan så blir det en springa.

Okey, jag har ett hål i murstocken på 140 x 370 mm. Funderar på att sätta i (gjuta in) två 125 rör. Det övre för själva kanalen och ett undre för att kunna rensa i botten på kanalen i murstocken.

Övre kan bestå av (125mm):
RAM. ventilram gjut
kort rör
TCPU, T-rör. Sido sticket används för imkanalen från fläkten.
EBFH eller KCU, renslucka

Undre (125mm):
RAM. ventilram gjut
kort rör
NPU, nippel
EBFH eller KCU, renslucka

Nu till min fråga:
Rensluckorna är sådana som sätts på detalj med tätningsringar. Jag tycker det vore mycket bättre om tätningsringarna sitter i rensluckan, men den rensluckan ESHU är inte brandklassad. Om tätningen går sönder är det ju enkelt att byta luckan. Vilken renslucka tycker ni jag skall använda?

PS. Detalj beteckningar är Lindab.

//Michael
 
måste väl va bättre/enklare att byta nippeln om gummit går sönder. ?
känns ju enklare. Samtidigt som du får rätt brandklassning på rensluckan.

om du syftar på t-röret. förläng röret där rensluckan ska sitta med en rörstump., köp en extar nippel som kan bytas ut.

Sen tror jag inte du behöver va orolig för att gummi packningen går sönder, de är rätt tåliga.
 
Tack, det var ett bra tips.

Fanns inte så mycket att välja på i stan, så det blev det som fanns, KCU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.