Ska isolera vind som saknar ångspärr varför jag rensar bort glasull
Kommer bli cellulosa på spånet, detta för mer fuktsäkert klimat för min lilla kallvind.
Men de stora skivor med glasull jag tar ut ser ut ha mögel eller att fåglar bott där (hittade tallbarr, getinglik) har längst ut på dvs mot takfotsvenilationen
Kan detta vara mögel?
Pappen som låg runt dessa glasullsskivor var på vissa ställen lite gammalt mögel, även lite vitmögel på råsponten. Kan detta bero just på att det kan ha kommit varm fuktig luft upp som sedan kondenserat och medfört möglet?

Ska jag sätta nåt längst ut vid takfotsvenilationen för hindra getingar mm att ta sig in (har inte kommit så nära att jag kan se om det finns nät där)

Tacksam för svar och synpunkter!
 
Inga bilder så svårt att säga, men generellt är mögel på kallvindar inget ovanligt. Inte heller är det ovanligt att gammal ull är smutsig, vilket gör det svårt att veta om det är mögel eller bara smuts.

Om ingen ångspärr finns så ökar det risken för mögel. Särskilt om man tilläggsisolerat. Även alla genomföringar kan vara fuktbovar, (dvs inneluften kan smita upp på vinden om det inte är tätat ordentligt). T ex invändig vindslucka, fläktkanal, elrör etc.

Insektsnät sätter man för att hålla ute insekter mm. De vanliga billiga i plast stoppar dock inte gnagare.

Enklaste sättet att minimera risken för mögel på vinden är att inte isolera så mkt. Då blir vinden lite varmare och luftfuktigheten sjunker därmed något, vilket minskar risken för mögel.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Det verkade vara smuts och låt längst ut i ISO vid takfotsvenilationen.

Nu är jag i stadiet att rensa från spån o sätta ångbroms o tejpa för att därefter spruta löst cellulosa 30 cm.

För helt klart är att jag upptäckte mindre genomföringar av el och vill minimera varm fuktig luft att vandra upp till vinden genom dessa hål.

Märkligt nog fann jag ett hål om 100mm från en garderob rakt upp till vinden. Det sätter jag igen!

Däremot funderar jag på ventilation. Det finns takfotsvenilation samt i gavlarna. Även ett hål i murstocken, detta vet jag inte om det ska vara kvar?

Kanske är det tänkt att fungera som kanal för varm fuktig luft kunna ta den vägen ut? Vet du nåt om detta?
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Märkligt nog fann jag ett hål om 100mm från en garderob rakt upp till vinden. Det sätter jag igen!
Typiskt outgrundliga och oförutsägbara detaljer som man upptäcker i gamla hus. :) Beror på att husen renoverats och byggts om åtskilliga gånger under åren. Ett runt 100 mm hål indikerar att det förmodligen gått ett ventilationsrör upp där tidigare, och en gissning är att det röret anslutit till skorstenen där hålet i murstocken är.

Har inte hört/sett om ventilationshål i skorstenen från kallvinden, men om skorstenen är kontinuerligt varm av daglig eldning så bör det fungera mkt bra som frånluftsventilation.
Ventilation av kallvindar är ett område som det inte finns några patentlösningar för. Vad som fungerar på en vind behöver inte alls fungera på en annan, tyvärr. Dock inbillar jag mig att det relativt generellt rekommenderas att takfotsventilationen sätts igen eller minimeras. Om ditt tak har råspont med takpapp som undertak/tätskikt så behöver du nog ha takfotsventilation. Annars finns risken att det blir mögel på råsponten där och i värsta fall ruttnar den. Det finns olika typer av färdiga lösningar för att säkra den ventilationen vid lösullsisolering.

Så, ngn form av generell rekommendation är att minska ventilationen av vinden, men inte stänga helt. Syftet är att få en vind som är ngt varmare än ute, vilket ger lägre luftfuktighet och därmed mindre risk för mögel. Samtidigt måste vinden ventileras från ev fukt som tränger upp nerifrån.

När vindsisoleringen förbättras så sjunker temp på vinden och den blir då fuktigare. Det tycks finnas ngn form av konsensus i att gamla vindar har klarat sig bra från fuktskador/mögel/röta pga att de varit relativt sett varma pga dålig isolering samt en varm murstock av daglig eldning (ved och/eller olja).

Varje ändring på vinden ger ändrade förutsättningar för fuktrelaterade problem. Ofta svåra att förutse för gemene man. (Experter kan göra hyfsat bra estimeringar, men ingen av dem kan/vill lämna några garantier då det finns många parametrar som varierar stort.)

Om hålet i skorstenen ska vara kvar är som det mesta annat här: det beror på...:thinking:
Om skorstenen är varm av daglig eldning?
Om det finns ngt regnskydd på skorstenen?

Det enda sättet att få en uppfattning är egentligen att logga vindsklimatet minst ett år, (helst flera), innan några som helst ändringar görs, så att man vet utgångsläget. Sedan fortsätter man att logga klimatet efter ändringar, och då vet man hur de påverkat klimatet, och då först har man en ledtråd om ytterligare åtgärder behövs samt vilka.
Ovanstående korrekta tillvägagångssätt föreligger nästintill aldrig :seenoevil: utan det blir reaktiva åtgärder efter att problem uppstått. Det bästa att göra då är att observera vinden årligen och följa upp utvecklingen. Fotografera och för anteckningar. Då upptäcks problem tidigt och åtgärder kan vidtas innan det gått för långt. Införskaffa gärna en logger (temp & RH) för bättre kontroll av de två viktigaste parametrarna. Helst ska även temp & RH utomhus loggas så man kan koppla inomhusklimatet till utomhusklimatet. Då har man användbara uppgifter om ytterligare åtgärder skulle behövas.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Tack för att du tog dig tid att ge ett så utförligt svar! Jag tar till mig detta och införskaffar teknik för att kunna mäta förhållande av betydelse på vinden och dess omgivning.

Jag avvaktar med att ta bort spån och lägga ångbroms och undersöker istället vidare de genomföringar som finns o börjar med att täta dessa. Det stora hålet i vindsbjälklag liksom murstock täpps till. Skorsten har regnhuva
 
Vad bra. Du har en plan. :)
Glöm inte att dokumentera, vad du gjort och vad du inte har gjort, samt typiska svaga punkter såsom t ex takfot. Minnet är bra, men kort och opålitligt, särskilt när det gäller detaljer...
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Vad bra. Du har en plan. :)
Glöm inte att dokumentera, vad du gjort och vad du inte har gjort, samt typiska svaga punkter såsom t ex takfot.
Tack! Helt klart ska det göras, bra tips
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.