Jag är i färd med att byta ut golvspån på en yta om ca 20-25 cm och har bara börjat plocka bort de gamla spånskivorna ännu. De är limmade och spikade och det är inga större problem att plocka bort dem. Dock ska jag ju så småningom montera nya golvspånskivor på reglarna och det blir en del rester kvar av de gamla skivorna på reglarna. Det är både lim och rester från spånskivorna som blir kvar. Jag skulle behöva få reglarna i golvbjälklaget rena från dessa rester för att få de nya skivorna att sitta bra. Någon som har något bra tips på hur jag ska gå till väga? Det bästa jag testat hittills är multiverktyget med ett sågblad. Det går inte jättefort och dammar en del + att det ibland blir borttaget en del av själva reglarna också så det kanske finns något smartare sätt. Idéer?
 
Hm, elhyvel eller lackfräs hade jag testat.
 
Ja, jag har en elhyvel som jag skulle kunna testa. Bara lite fundersam över hur mycket det kommer skräpa ner, men det visar ju sig. Jag återkommer när jag testat och tar tacksamt emot andra idéer även under tiden.
 
Elhyvel helt klar, går superfort. Koppla dammsugare så skräpar det inte ner heller.
 
Uppföljning:
Har testat med Elhyvel. Det går fort och skräpar inte ned så mycket med dammsugare inkopplad. Det som är svårt är att inte avverka för mycket eftersom reglarna måste vara i våg för att golvspånet skall kunna monteras bra.

Testade istället med bandslip, vilket jag föredrar. Det dammar lite mer, men ger en mycket mer kontrollerad avverkning.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.