Mikael_L
Hej.
Jag sitter med en inscannad ritning som nu är en PDF.
(Och det är ju då bara en bild i PDF'en, som är lätt att extrahera ut).

Troligen har det scannats en utskrift, det tyder den stora mängden mycket små prickar på, som jag tror brukar vara små kolpartiklar som laserskrivaren har lämnat efter sig.

Men jag misstänker att det borde finnas någon programvara som automagiskt kan tvätta bilder från sånt här.
Och helst en fri sådan då förstås, då det kanske är engångsanvändning.
 
Mikael_L
Den här online programvaran rensar en del.
https://avepdf.com/sv/cleanup-pdf
Men det vore bättre ifall det fanns några inställningar för hur aggressivt den ska jobba.

Sen kan man bara göra några få innan man måste köpa en betalversion.
 
Jag är inte riktigt med på om det är en pdf eller en bildfil du vill snygga till men om det är en bild är jag övertygad om att Gimp kan göra det du vill.
 
T
Är det bara text det handlar om? I så fall finns det OCR program som kan känna igen texten och gör om det till text. Då kan du sen kopiera texten för att sen klistra in i Word.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Nej, det jag just nu har att fixa är en ritning.

Men det är iofs även ett mer generellt problem, som uppstår både när jag scannat själv, eller tar emot något som någon scannat.
Ibland vill man att det ska vara ganska perfekt, så småprickar stör.
 
Mikael_L
B Bästerortarn skrev:
Jag är inte riktigt med på om det är en pdf eller en bildfil du vill snygga till men om det är en bild är jag övertygad om att Gimp kan göra det du vill.
Hmm, gimp borde jag kanske kolla.

Jag har använt det för en massa år sedan, men inget installerat nu, ska kolla det, tack.

edit:
Det jag har just nu framför mig är iofs en PDF, men den är endast lagrad som en bild, och jag har program som extraherar ut "originalbilden", dvs får ut bilden utan försämringar.
Så jag i just detta fall jobba både med PDF och bildformat.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Om det är engångsjobb så valfritt bildredigeringsprogram om du behöver snygga till det lite.
Beroende på vad du ska ha bilden på ritningen sen till så kan man ju utöka det man gör, t ex vektorgrafik av den.
 
Mikael_L
Nu har jag kört gimp lite, och relativt framgångsrikt.

Programmet har ju alldeles för mycket finesser, och varje filter i sig har ju en miljon inställningar, så man blir snabbt stirrig. :)
Programmet är ju som sagt gratis, och kompetent, så intresserade som inte känner till det borde kanske kolla upp det, även om det inte är samma bruk som jag tänkte.
https://www.gimp.org/

Nu har jag lekt lite, dels med vissa försök med manuell rensning (inte i Gimp) och dels med att försöka hitta ett bra filter i gimp.

De bilder jag har just här har väldigt mycket en-bildpunkts, prickar. Bilden/ritningen är sparad i svart/vitt, så det finns endast svarta och vita punkter, vilket jag tror är en fördel.

Mina försök med gimp har landat i denna gång:
1. Jag extraherar ut bilden från PDF'n med foxit PDF-editor.
(Gimp såg jag nu kan importera bilder från PDF direkt, så det är kanske inte alls nödvändigt att ha en programvara till)
2. Jag zoomar in i bilden tills jag ser tydligt nere på pixelnivå vad som händer, och ser till att ha både ett brusigt problemområde och något som är ritat med små detaljer som måste bevaras synligt i fönstret (eller så får man växla mellan områden i bilden).
3. Jag valde Filter/förbättra/brusreducering... (jag installerade svensk språkversion)
4. Nu går det lätt att se vad som händer med bilden med olika inställningar, då det förhandsgranskar
5. Jag valde:
Strength - något litet, 2 eller 4
Klippning - justera
Toningsalternativ - ersätt
Opacitet 100
(och kryssa i förhandsvisning så man ser vad som händer)

Då jag har mycket enpixel-prickar så fungerade det bra att välja 2 eller 3 som Strength, med högre värde så började detaljer jag ville ha kvar att förstöras.

Då är det bättre ( i mitt fall) att bara rensa en-pixels skräpet, och sen manuellt rensa lite där det fanns lite störande större skräp.

Jag ville bara ge feedback här, när nu andra har försökt hjälpa, och hoppas att någon fler kan få bra tips här.

Men så får det gärna flyta in fler tips på program.
Jag tänker att det borde ju finnas något som är i princip utvecklat för just denna uppgift, som kanske är ännu mer träffsäkert och lättanvänt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Mikael_L
Om jag sätter Strength till 0, jag antar att då blir det ingen förändring
Svartvit skannad bild med brus och text, öppet dialogfönster för brusreducering överlägger bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och 1 ger ingen direkt skillnad
Skärmdump av en redigeringsprocess med brusreduceringsverktyg och dess inställningar på en textbild med 1-dots-brus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men med 2, så försvinner allt 1-dots-brus magiskt
Skärmdump av bild med brusreduceringsverktyg på en textdokumentbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med t.ex. 4 så blir det i stort ingen förbättring, utan bara att en del bokstäver blir sämre istället
Skärmdump av bildredigeringsprogram med öppet verktygsfönster för brusreducering och texten "Strength" justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så för just denna bild blev ett lågt värde bäst, och sen manuellt rensa lite ifall det fanns störande större fläckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.