Hej!

Jag har precis köpt ett parhus och ska göra i ordning två sovrum men slipa o spackla är inte det roligaste o göra och funderade på att sätta upp renoveringstapet(rätt namn?). Rummen är idag i rätt hyfsat skick, så min tanke var att spackla över hålen och sen dra upp renoveringstapet.
Rummen ska sedan målas vita med en fondvägg i vardera rum och den kommer ev tapetseras.

Tankar/idéer/erfarenheter?
Såg bla den här på Bauhaus
http://www.bauhaus.se/2x-nyans-cover.html?nosto=nosto-searchpage-1

tack
 
Jag gjorde så i vardagsrummet, och det blev bra. Valde den främst pga sprickor i yttervägg som rör sig lite med årstiderna. Detta har tapeten "fångat upp".
Renoveringstapeten är bredare och tyngre än vanlig tapet så lite annorlunda att hantera. Använd handskar!
 
Ok!
Vilket märke köpte du o var? Har hört att den som finns på Jula inte är någon höjdare..
 
Flera år sedan så jag minns inte, men inte Jula, rusta etc. Då var utbudet mindre på sådana tapeter, har för mig vi köpte i en färg /tapetbutik och att det var rätt dyrt.
 
Aha ok.
Någon som har erfarenhet av tapeten från Bauhaus? eller tips på någon?

Är det vävlim man använder till tapeten?
 
Vi köpte på Bauhaus och den tyckte jag fungerade kanon. Tror de hade två där vi tittade och vi valde den som är lite tjockare men mjukare.
Använde vanligt vävlim och än sitter de kvar på väggarna.
 
sjyst!
Då får det nog bli såna, just för att det är enkelt o rummen i fråga inte är i så dåligt skick, ganska nyrenoverade faktiskt men fel färg/tapet.
 
Easy cover från Duro är originalet och absolut bäst. Täcker ALLT.
 
erix0n skrev:
Är det vävlim man använder till tapeten?
Vävlim
 
ok tack!
 
Hakar på denna tråden...

Jag har nya gipsväggar plus en vägg som är putsad. Funderar på om en renoveringstapet eller microlitväv skulle ge en tåligare yta och säkerställa att väggen upplevs slät. Har inte säkert bestämt om det ska målas eller tapetseras, så kommer börja med att måla väggen vit.

Dvs jag kan nog spackla så det blir snyggt, men blir det tåligare med väven/tapeten?

Putsväggen (kalkputs) är nog relativt känslig om den bara är målad. Samtidigt så är det heller inte kul med en väv om den släpper och buktar sig om man får en skada eller rörelse i huset.
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
För mig blir det den som finns o köpa på Bauhaus och Byggmax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.