Hej
jag önskar som så många andra att få släta o fina väggar i mitt nya hem! Jag tänker försöka uppnå detta med någon form av renoveringstapet men villken djungel av produkter. kan någon rekomedera ett prisvärt förslag och var jag kan inhandla detta?
MVH
Stinaf
 
Hej Stina,

Det beror så på vad du har för underlag som du vill släta ut. Jag har satt Easy-Cover som kostar 300 rullen (10 x 1m) tror jag det var. Till detta behövs ett våtrumslim som tyvärr inte är gratis. Berätta vad du har för underlag och vad det är för typ av rum så är det lättare att ge tips.

Easy-cover fungerade utmärkt för mig till att släta ut en väv i en hall som var ganska grovt rutmönstrad. För att lyckas är det viktigt att använda MYCKET lim.
 
Jag har också använt Easy-Cover. Så tror jag iaf att den hetta den var väldigt ljusgul på ena sidan och ganska ljusgul på andra. sen var den av nåt glasfibermatreal, vilket gjorde så att man fick ha på sig handskar om man inte ville ha osynliga spågor i fingrarna.

Jag körde med "tapetlim extra" från byggmax. Funkade ganska bra, förutom på de ställena som jag glömde att trycka ut luften bakom tapeten. Funkade bra där också visserligen det är bara ljudet när man tex drar naglarna mot väggen som stör.
Jag använde också flödigt med lim.
 
Hej!
Jag har lite varierande underlag men de flesta rummen har en form av strukturtapet en sådan ni vet som var så rolig att pilla sönder när man var liten:) alla hade dessa på slutet av 80- början på 90-talet. Sen har ett rum en form av vävtapet som sitter som berget!!
;)//Stinaf
 
Kolla om inte strukturtapeten är delbar. Oftast är det bara att dra ner yttersta skiktet och du har ett slätt underlag. Sedan kan du smacka upp EasyCover.

Vi har kört EasyCover hemma i flera rum, men vi har dragit ner den gamla tapeten först. Det har varit upp till tre lager strukturtapet på varandra(!). I vardagsrummet kör vi nog renoveringsgips för där har vi en strukturtapet som inte är delbar.

Glöm inte att spackla fogarna på täcktapeten om du vill ha en perfekt yta. Det går åt pyttelite spackel och behöver knappt slipas en gång.
 
Vi har använt EasyCover, fast med vanligt vägglim - inga problem. Billigare än våtrumstapet. Används flödigt direkt på väggen! Vårt underlag har varit både träpanel och målad tapet.

Hmm, "stickorna" i fingrarna är inte roliga.. :( Skulle haft handskar, men det känns så otympligt..
 
Det blir nog snyggt med easy-cover. Den går att köpa där dom har Nordsjö färg, kanske på andra ställen också. Kolla att tapeten under sitter fast ordentligt så den inte släpper när du börjar limma. I hörnen är det bra att dra lite latexfog efter man satt upp easy-cover för att ta bort den skarv som uppstår. Även mot golvlist/tak blir det fint med fog. Lite spackel är också bra för att sudda ut eventuella skarvar som redan nämnts. En riktigt vass mattkniv och en tapetlinjal behöver man också, samt en gammal slät bräda eller liknande att lägga under när man skär till våderna så man inte repar sönder golvet. Räkna med att måla minst två kanske tre gånger för att det skall bli jämnt och fint, med mycket färg i rollern.

Lycka till!
 
Hej!!

Tack för era tips och råd! Började riva i halltapeten i dag visade sig att den var delbar (mycket bra tips) så nu kommer ytan att bli mycket slätare redan från början. Har några frågor till...Hur skall man sätta tapeten i hörnorna kant i kant mitt i hörnan eller ska jag "gå förbi" den med ena våden? Nästa fråga.. ska man sätta våderna kant i kant intill varandra eller överlappa och sen skära med tapet kniv? O så nästa.. våtrumslim eller vanligt tapetlim? Har hört att båda funkar. Sista frågan.. ta bort golv och tak lister eller inte?
Enormt tacksam Stina ser fram emot svar
//Stina:p
 
Easy cover är svår att vika runt hörn så det funkade inte för mig att gå runt ett hörn. Skär istället till tapeten på plats längs hörnet om det går. I mitt fall var hörnet inte "i lod" så det var svårt att skära till biten i förväg. Det kommer att bli en glipa mellan våderna i hörnet men det är lugnt, lägg i latexfog så syns det inte sen. Jag provade att sätta med överlapp och skära samt att sätta kant i kant och det blev samma resultat. Man ser en fin linje efter man målat. Ännu bättre var att helt enkelt sätta våderna med en glipa på några millimeter utan noggrann passning och sen dra en sträng spackel emellan. Skarven blev då helt osynlig. Jag har bara kört med våtrumslim, det är lite tjockare och fyller ojämnheterna och är att rekommendera om du har en grov väv. Är ytan slätare kanske det funkar med tapetlim, ingen aning. Det finns billigare vävlim att köpa också som nog har bättre konsistens än vanligt tapetlim eftersom du skall rolla upp det tjockt på väggen. Till sist, listerna. Du kan låta dem vara kvar och skära rent med kniv, det kommer att trasa sig lite men det är bara att jämna ut med fog. Jag tror det blir mycket jobb att demontera-montera dem och det kommer ändå bli glipor då som du måste foga. Om tapeten nu går ut lite på listen så kan du skära bort det innan du sätter easy-cover och sedan med en blöt svamp och en liten spackel rensa bort det som blir kvar på listen.
 
  • Gilla
Skruttiga Soldattorpet
  • Laddar…
Jag har tapetserat hela min lägenhet (60kvm) med easy cover. Mina väggar var inte allt för ojämna, vilket inte dina nu heller verkar vara. Då skulle jag jag rekommendera vävlim, jag använde Byggmaxs variant, 5 liter för 60sek. 5 liter borde räcka till 10-20kvm (beroende på hur sugande ditt underlag är).

Skarvarna har jag som någon tidigare nämnt också testat att både överlappa för att sedan skära, eller att bara lägga mot varandra. Jag skulle rekommendera det senare, det är enklare och går snabbare. Med lite spackel och mycket lätt slipning får du en osynlig skarv efter ett par lager färg.
 
Själv har jag tagit ned alla lister. Främst för att de var furufärgade så jag har passat på att vitmåla dem. Jag vågar nog påstå att det är lättare och snabbare att plocka ner listerna och sedan sätta upp dem igen. Man slipper på det sättet allt pill med att få snyggt i kanten mot listen.
 
Tack alla för massa bra svar! Nu kan jag sätta i gång. Skriver igen när tapten sitter där den ska!!
//Stina;)
 
Väcker upp den här tråden i stället för att starta upp en ny.

Coops byggavdelning lägger ner i min stad. Därför har dom nu halva priset på ALLT. Jag hittade en renoveringstapet som heter "REPAIR", den kostar nu endast 134 spänn, 1 meter bred och 10 meter lång.

Finns det någon som har erfarenhet av den? Grymt pris nu...
 
Redigerat:
Repair är inte speciellt reparande utan kräver nästan perfekt yta under för att inte ev skavanker ska synas..men är lätt att arbeta med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.