Hej! Bor i hyresrätt och ska måla om i ett rum. Är väldigt okunnig när det gäller allt som har med renovering osv att göra så hoppas ni kan hjälpa mig!

Rummet har haft fondvägg med tapet som jag rivit loss, verkar varit en spaltbar tapet då det sitter kvar ett tunt lager papper under som jag ska försöka få bort. Under detta finns gamla tapetrester och på vissa ställen går det ner hela vägen till spacklet. Jag vill helst lägga så lite arbete och pengar som möjligt på att göra väggen ok att måla på. Jag googlade mig fram till att man skulle kunna sätta upp en renoveringstapet för att få underlaget ok. Så till min fråga - kan man sätta upp en renoveringstapet på gamla tapetrester?

bifogar bild på hur det ser ut under tapeten.

Hoppas nån kan rädda en ohändig dam!
 
  • En vägg med ojämna lager av rivna tapeter som exponerar underliggande spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Allt som är löst måste bort och sen måste du sandpappra och spackla ytan så att den blir slät. Renoveringstapet döljer bara lite ojämnheter och målning ställer större krav på underlaget än tapetsering.

Det bör inte vara nödvändigt att få bort det tunna papplagret från fondtapeten utan den är spaltbar för att det tunna papplagret fungerar som underlag för en ny tapet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Allt som är löst måste bort och sen måste du sandpappra och spackla ytan så att den blir slät. Renoveringstapet döljer bara lite ojämnheter och målning ställer större krav på underlaget än tapetsering.

Det bör inte vara nödvändigt att få bort det tunna papplagret från fondtapeten utan den är spaltbar för att det tunna papplagret fungerar som underlag för en ny tapet.
Tack Birgit för ditt svar! Tror du att jag hade kunnat måla direkt på det tunna papplagret? Eller måste det upp en renoveringstapet även på ett sånt lager? Har fler rum med samma typ av tapet som ska målas, nu har jag ju redan börjat ta bort för mycket i rummet på bilden. Men det finns chans att göra rätt från början i andra rum i så fall :D
 
BirgitS
Jag har målat på ett sånt papplager efter att ha sandpapprat det slätt (samt spacklat där varit ojämnheter). Det beror alltså på hur mycket ojämnheter man lyckas spackla och slipa bort samt på kritisk man är till det färdiga resultatet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi hade funderingar på måla på tapeter en gång men på färgaffären berättade man att målning på tapet skulle framhäva alla skavanker i underlaget, det måste vara helt slätt. Det gjorde att vi beslöt oss för att satsa på att tapetsera igen. Mitt tips är att om du är det minsta tveksam till att få en näst intill perfekt yta så tapetsera istället för att måla.
 
Unpopular opinion: måla direkt på tapeten för en enkel, snabb och billig renovering. Den bästa målningen är den som blir av! Bredspackla är svårt och tidskrävande, renoveringstapet är också meckigt och enligt min erfarenhet går det kopiösa mängder tapetlim. Det finns en tjockare typ av renoveringstapet, tror den är från typ Borås?, som täcker ojämnheter mycket bättre än de mer glansiga. Det går att måla direkt på men det blir en annan finish, och den ändrar kulören väldigt mycket.

Senast målade jag direkt på tapet utan något grundarbete och det har jag inte ångrar en sekund. Spola fram tio år och vi hade fortfarande haft den sketna tapeten på väggen annars. Mer måla, mindre grundarbete är min filosofi.
 
  • Gilla
oscarwww och 2 till
  • Laddar…
Kalendern
M Manfreds skrev:
Unpopular opinion: måla direkt på tapeten för en enkel, snabb och billig renovering. Den bästa målningen är den som blir av! Bredspackla är svårt och tidskrävande, renoveringstapet är också meckigt och enligt min erfarenhet går det kopiösa mängder tapetlim. Det finns en tjockare typ av renoveringstapet, tror den är från typ Borås?, som täcker ojämnheter mycket bättre än de mer glansiga. Det går att måla direkt på men det blir en annan finish, och den ändrar kulören väldigt mycket.

Senast målade jag direkt på tapet utan något grundarbete och det har jag inte ångrar en sekund. Spola fram tio år och vi hade fortfarande haft den sketna tapeten på väggen annars. Mer måla, mindre grundarbete är min filosofi.
Borde gjort såhär i flera rum här i huset.. lagt otaliga timmar på att sandpappra/pilla/ånga bort tapeter och försökt få till ett bra underlag. Slutresultatet är alltid att man kan skönja ojämnheter och de minsta imperfektioner lyser upp när solen ligger på precis rätt.. Måla direkt på tapeten är helt klart underskattat.
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Nu är tapeten uppe. Vi valde en som heter nyans cover, och tycker resultatet blev helt klart godkänt. Innan vi satte upp den slipade vi ojämnheter med sandpapper så gott det gick. Är man petnoga så är det kanske inte det bästa alternativet men det var enkelt att få upp. Snart ska vi måla över tapeten och hoppas på bra resultat.
 
S Svensa skrev:
Tack för alla svar!

Nu är tapeten uppe. Vi valde en som heter nyans cover, och tycker resultatet blev helt klart godkänt. Innan vi satte upp den slipade vi ojämnheter med sandpapper så gott det gick. Är man petnoga så är det kanske inte det bästa alternativet men det var enkelt att få upp. Snart ska vi måla över tapeten och hoppas på bra resultat.
Hur blev resultatet efter målning? Tänkte göra samma sak med liknande underlag (rester av en spaltbar tapet). Plockat bort där det satt tapet inunder och även lösa bitar där den spaltbara tapeten lossnat.

Blev det bra resultat eller ska man överväga att bara tapetsera över allt istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.