Min erfarenhet är att det är omöjligt att få snygga innerhörn med renoveringstspet. Någon som kan några knep?

Kan man tapetsera fram till hörnet och lägga en latexfog? Vi ska måla väggarna. Själv är jag oerhört skeptisk och vill slippa renoveringstspet men nu har maken köpt en och verkar fast besluten… 😅
 
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Min erfarenhet är att det är omöjligt att få snygga innerhörn med renoveringstspet. Någon som kan några knep?

Kan man tapetsera fram till hörnet och lägga en latexfog? Vi ska måla väggarna. Själv är jag oerhört skeptisk och vill slippa renoveringstspet men nu har maken köpt en och verkar fast besluten… 😅l
En latexfog går utmärkt. Brukar själv använda Tec 7 istället.
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
En latexfog går utmärkt. Brukar själv använda Tec 7 istället.
Tusen tack för svar. Jag hade tänkt spackla hörnen innan tapetsering, med pappersremsor men han hade också shoppat sådana metallförstärkta. Det har jag aldrig använt. Är de svåra att arbeta med? Något särskilt att tänka på?
 
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Min erfarenhet är att det är omöjligt att få snygga innerhörn med renoveringstspet. Någon som kan några knep?

Kan man tapetsera fram till hörnet och lägga en latexfog? Vi ska måla väggarna. Själv är jag oerhört skeptisk och vill slippa renoveringstspet men nu har maken köpt en och verkar fast besluten… 😅
Man gör väl som med vanlig tapet ? går fram till innerhörnet och har 2-3 cm överlapp in på den nya väggen (inte mer) trycker in den fuktiga våden ordentligt in i hörnet. Lättare då det bara är någon/några cm att få snyggt. Sedan fortsätta med med nästa våd med ett lite överlapp.
 
D droopy skrev:
Man gör väl som med vanlig tapet ? går fram till innerhörnet och har 2-3 cm överlapp in på den nya väggen (inte mer) trycker in den fuktiga våden ordentligt in i hörnet. Lättare då det bara är någon/några cm att få snyggt. Sedan fortsätta med med nästa våd med ett lite överlapp.
Det skulle jag inte rekommendera. Det ger en mycket tydlig skarv om man tapetserar renoveringstapet överlappat.

Nu är det renoverat och klart. Visade sig att det tapetmärket vi använde denna gången var aningens tunnare och förmålad vilket gjorde att det gick fint att göra snygga hörn genom att tapetsera runt dem (funkade bra eftersom det var ett pyttelitet rum och vi inte var beroende av att få våderna ”i lod”). Och där det blev sämre i hörnen skar vi upp och la akrylfog i skarven.

🤗
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.