Innan jag skaffade hus trodde jag att så länge man jobbade åt sig själv, till exempel hemmafixa, var det ingen risk att man kunde bli stressad därför att man själv är sin egen chef.

Men detta stämde inte helt.

Jag vet inte om det bara är jag, men när jag sätter igång med ett projekt så tycker jag det är så himla kul och jag blir liksom ivrig att bli klar och se resultatet att jag smyger upp farten gradvis utan att jag märker det. Plötsligt känner jag att jag är uppe varv utan någon egentlig anledning, alltså utan någon deadline att passa. Då får jag tvinga mig själv att slå av på takten för att inte bli utmattad mentalt.

Börjar misstänka att detta hännger ihop med min arbetsplats där det pendlar mellan lugna perioder och mycket intensiva insatser. Man skall ta igen tiden man varit inaktiv för att verka duktig eller något, jag vet inte.

Verkar som att kroppens jobbtempo inte alls skiljer mellan hemma och arbestplats: Bli klar fort så du kan, vila sen

Nu är jag varse om detta problem så jag har lärt mig att bryta mitt i jobbet, bara släppa allt jag har för händer, för att äta något eller gå en långpromenad med hunden.

Detta hjälper men jag har det inom mig hela tiden så jag får alltid vara på min akt.

Någon som känner igen sig?
 
Joo. Det där har man upplevt själv mer än en gång...

"Jag ska bara dra i dom här skruvarna innan jag går in..."

Önskar man kunde lära sig konsten att lägga av i tid.
Men å andra sidan är det ganska stressande att ha halvfärdiga projekt, eller?

//Daniel
 
DeEss skrev:
Joo. Det där har man upplevt själv mer än en gång...

"Jag ska bara dra i dom här skruvarna innan jag går in..."

Önskar man kunde lära sig konsten att lägga av i tid.
Men å andra sidan är det ganska stressande att ha halvfärdiga projekt, eller?

//Daniel
Absolut, halvfärdigt är inte heller bra. Därför gör jag numera så att jag i förväg delar upp det i etapper, som i egenskap av sin lilla del liknar små miniprojekt. När varje sådant delmål är nått känns det som att man kan sätta en bock i kanten. På så sätt skenar det inte iväg lika lätt.
 
"Någon som känner igen sig?" :D:p
Jo tack! blanda fix och lägga klinkers 00.30 tisdag natt brukar jag roa mej me :eek:
Är dessutom gift med en arbetsledare som alltid frågar "Är det inte klart än?" :confused: frågan är om det inte är lugnare på jobbet, där kan jag stänga dörren och göra ingenting om det krävs eller dricka kaffe me kollegan å prata jänkebilar :cool:
Fast ofta kan jag ta´t lugnt också som tur är å ibland måste man bara släppa grejerna och göra nåt annat, som när Du går ut me hunden, själv kan ja få en spinnande katt i knät om det vill sej väl :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.