:)Hej.
Ska byta golv i vardagsrummet, originalparketten är lagt direkt på betonggolvet så det går i samma nivå som klinker runt kaminen. Hittills har jag läst mig till att dagens klickgolv oftast inte kan läggas direkt på det bärande golvet utan bör ha ett undergolv av något slag. Mitt problem är dock att parketten jag ska lägga är drygt 1,5cm högt och originalgolvet är strax under 2cm. Renoveringsgolvet jag hittat hittills är 1,2cm högt.

Hur hade ni gjort: lagt dit någon tunn masonitskiva som undergolv på betongen eller gjort det ordentligt med renoveringsgolv och accepterat att det blir en liten nivåskillnad vid kaminen?

tacksam för all hjälp och vägledning i denna fundering:)
 
H Hanna Eriksson Harrkvist skrev:
:)Hej.
Ska byta golv i vardagsrummet, originalparketten är lagt direkt på betonggolvet så det går i samma nivå som klinker runt kaminen. Hittills har jag läst mig till att dagens klickgolv oftast inte kan läggas direkt på det bärande golvet utan bör ha ett undergolv av något slag. Mitt problem är dock att parketten jag ska lägga är drygt 1,5cm högt och originalgolvet är strax under 2cm. Renoveringsgolvet jag hittat hittills är 1,2cm högt.

Hur hade ni gjort: lagt dit någon tunn masonitskiva som undergolv på betongen eller gjort det ordentligt med renoveringsgolv och accepterat att det blir en liten nivåskillnad vid kaminen?

tacksam för all hjälp och vägledning i denna fundering:)
Ska tilläggas att det är en enplansvilla med krypgrund, och ingen betongplatta på mark
 
Düsseldorff
Jag fattar inte, vad är problemet? Att matcha nivån på klinkern?
 
Problemet är att jag inte vet om man måste ha ett undergolv innan man lägger klickgolv. Vi har krypgrund om det kan tänkas ha betydelse.

Kan man lägga parketten direkt på betongen existerar inget problem, kan man inte så kommer det bli en nivåskillnad på 1-1,5cm med renoveringsgolv vid kaminen (och även vid dörrarna till anslutande rum). Därav följdfrågan om man kan tänkas ta tunna masonitskivor istället, då blir höjdskillnaden minimal.

Oavsett lösning så kommer det ju läggas både fuktspärr och golvfoam.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag fattar inte, vad är problemet? Att matcha nivån på klinkern?
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag fattar inte, vad är problemet? Att matcha nivån på klinkern?
Se ovan
 

Bästa svaret

Lägg golvet på betongen med foam mellan betong och golv.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Under förutsättningen att betongens planhet uppfyller kraven i golvets läggningsinstruktion. Den gamla parketten är tjockare och antagligen limmad så den tål större ojämnheter.

Om man vill ha golvet ett par mm högre upp än det blir med bara plast, foam och parkett så kan man lägga t.ex. 2 lager lumppapp också. Lumppapp kan också användas för att jämna ut golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.