Ska slå på renoveringsgips på en spånskivevägg för att slippa se sprickor i tapet/färg som varit fram till nu. Först tänkte jag skruva spånskivorna ordentligt, de är bara spikade idag.

Har läst gipsskivetillverkarnas anvisningar och diverse trådar här men blir inte riktigt klok på ett par saker;

* Man ska ju undvika att skarva gipsen i fönster-/dörröppningarnas förlängningar. Hur mycket utanför behöver man gå? Räcker det med 10 cm?
* Räcker det att skruva i spånskivan, eller måste man skruva i reglarna också?
* Renoveringsgipsen bygger ju 6 mm, hur löser man enklast och snyggast fönstersmygarna? Finns det lämplig list att bygga på med?

Annat jag behöver tänka på?
 
S
ja bara skarven kommer utanför
ja. har du spånskiva skulle jag försöka träffa reglar så mycket som möjligt
kan funka med klacklist
var försiktig när du skruvar. kan bli "berg" runt skruven.

jag skulle ha tagit "vanlig" gips
 
Min spontana gissning är att om du skruvar spånskivorna ordentligt i reglarna så kan du få tapeten att hålla utan gips.

Om du monterar gipsen med skarvarna förskjutna från spånskiveskarvarna så lär du å andra sidan inte behöva skruva spånskivorna.

Det borde absolut räcka att skruva gipsen direkt i spånskivorna utan att träffa reglarna, men tänk på att man lätt får stora bitar som faller loss från baksidan av spånet om man skruvar utan att förborra.

Det finns foder med en fals för ändamålet.
 
Tack för tipsen! :)

När jag bytte altandörren så gjorde jag de nya smygarna 6 mm djupare som förberedelse för renoveringsgips, så jag får nog hålla mig till det. Annars är ju standardgips billigare :)

Avemo skrev:
Det finns foder med en fals för ändamålet.
Ja, har läst att det ska finnas. Men var?! :)
 
S
klackfoder
 
46 spänn metern på Beijer, vilket rövarpris :x
Behöver ju drygt 30 lpm...
 
Hm.
Dessutom verkar allt klackfoder på handlarna jag kollat med bara ha med 12 mm klack. Renoveringsgipsen är ju 6 mm... :(
 
Avemo skrev:
Min spontana gissning är att om du skruvar spånskivorna ordentligt i reglarna så kan du få tapeten att hålla utan gips.
Mina spån är spikade och limmade mot reglar men det spricker ändå, bara gips som håller.

Antingen kör du 13mm gips och klackfoder eller så kör du renoveringsgips och lägger en liten salningslist under fodret. Det finns inga fördelar med renoveringsgips då den är dyrare och svårare att få bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Ja, det får nog bli vanlig gips trots allt :).
Funderade på liten salningslist också, men då ska man dels tillverka denna plus spackla mellan denna och gamla fönstersalningen. Det blir bara krångel....
 
Stefan N skrev:
Mina spån är spikade och limmade mot reglar men det spricker ändå, bara gips som håller.
Nej det är inte bara gips som håller. Det kan fungera med spån utan att det spricker. Och gips kan också spricka i skarvarna. Men gips är ett säkrare kort än spån.
 
S
mexitegel skrev:
Hm.
Dessutom verkar allt klackfoder på handlarna jag kollat med bara ha med 12 mm klack. Renoveringsgipsen är ju 6 mm... :(
ja.det för att man formar till dom oftast. färdiga med rätt klack för dig går ju att beställa men blir dyrare då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.