Hej!
Är på G med att fixa till garaget nu, det är ett varm garage ihop byggt med villan.
I dagsläget är väggarna fula med massa skruvhål och skador.
Hur fixar jag detta på bästa sätt? Är det renoveringsgips som gäller?
Hur monterar jag dem? Skruv eller lim?
Vad spacklar jag skarvarna med?

Hur långt ner mot golvet ska man gå? Ska gipsskivan vila mot golvet eller ska man ha en liten luftspalt?
Det är ett betonggolv i garagetoxh även det kommer att få en uppfräschning genom granitkeramik som det lutar mot nu.
Kommer då att montera en plåtlist som ska fungera som "golvlist"

Vad tror ni om detta? Kom med förslag, så att jag har någon att bolla idéer med :)
 
Om det är gips nu så överväg att ta ner den och sätt ny, kolla vad renoveringsgipsen kostar först.
Eller sätt vanlig gips ett lager till.
Höjden på gipsen får väl anpassas till mängden vatten på golvet.

Protte
 
Hejsan,
jag har provat ett par olika metoder för att fixa såna gamla "trasiga" väggar. 1) renoveringstapet som man fäster med våtrumslim. Man lägger våderna kant i kant. Den är ganska tjock och kommer på rullar. 2) renoveringsgips som jag satte upp med fix (fick tips här på forumet). Jag fixerade med skruv men tog sedan bort skruvarna igen före spackling. På just den väggen var det ett bättre val eftersom övre halvan var en lite fladdrig masonitvägg och underhalvan var av lättbetong. Bara att limma över rubbet s a s och resultatet blev en stadig solid vägg.
Båda metoderna funkade bra. Men om det i ditt fall finns reglar bakom det gamla gipset att fästa skruv i så skulle jag nog ha valt att skruva upp renoveringsgips om jag ville ha det prydligt. Har också hört om dem som använt konstruktionslim. I mitt eget garage kräver jag ingen finish så där skulle jag istället kunna tänka mig att skruva upp t ex plywood som gör det enkelt att fästa saker på väggarna.
Om det finns risk för fukt så hade jag valt att lämna en spalt nedtill, precis som du själv är inne på.

Tillägg: för att spackla skarvarna kan du få hundra olika förslag men jag rekommenderar att först fästa sk målarremsa (pappremsa) med våtrumslim över skarvarna. Sedan spackla med något lättjobbat spackel som t ex Alcro Lätt Hand( tror jag det heter). Såna där självhäftande glasfiberremsor som de säljer överallt är inget vidare.
 
Redigerat:
jag skulle väja att sätta 13 mm gips på den bef o förskjuta skarvarna den är troligen inte dyrare än renoveringsgipsen
skruv genom båda med 42 mm gipsskruv
 
Skruva renoveringsgipsen kan vara svårt då den är 90 cm bred och reglarna troligen på 60, kommer att stämma i varannan skarv.

Protte
 
  • Gilla
BVP
  • Laddar…
prototypen skrev:
Skruva renoveringsgipsen kan vara svårt då den är 90 cm bred och reglarna troligen på 60, kommer att stämma i varannan skarv.

Protte
då funkar det med 120 gips
 
Har du möjlighet så ta ned de gamla gipset å sätt upp ny 13mm, alternativt sätt 13 mm på den gamla gipsen, ingen mening med renoveringsgips då de är ca 20:- dyrare per skiva, går sönder mycket lättare och inte ger samma stabilitet. Renoveringsgips kan du sätta i den trånga hallen eller i den lilla lägenheten och liknande där varje mm är utav värde.
 
vet inte hur dåliga väggarna är men att spackla är kanske ett alternativ till att byta gipsen?
 
Tack för alla svar!
Att spackla upp allt skulle ev. Kunna gå att göra, har inte tittat så mycket efter lite större hål, har iaf sett ett stort som en handflata, däremot är det ju inga problem att spackla igen diverse spik och skruvhål.

Ska jämföra lite priser på vad mellanskillnaden blir på att köra med 6mm samt 13mm gipsskivor, intressant att de tjockare skulle vara billigare.

Idagsläget är väggarna målade påskliljegula, bakom de tidigare skåpen är väggen ljusbrun typ.
Frågan är hur mycket mera färg det går åt att enbart spackla och måla upp det vitt gentemot att sätta upp nya fräscha gipsskivor och måla det vitt.

Självklart är det värt att ha i tanken vad slutkostnaden och de slutliga arbetstimmarna landar på.

Vad tror ni om gips på gips eller att riva ner det famla gipser och ersätta med nya skivor?

Med vänlig hälsning, Jimmie
 
Kanske en mellanväg - byta bara riktigt dåliga skivor och spackla upp de övriga? Då går det inte åt lika mycket material.
 
Har kollat lite noggrannare nu.
Sidoväggarna är gipsade med 13mm gipsskivor, 1200mm breda.
Garagets bakvägg är en mellanvägg in till en förrådsdel där är det spånskivor.
Reglarna har ett c-c mått på 600mm

Är nog ingen ide att enbart spackla, så vad skulle ni gjort?

Alt 1: renoveringsgips ovanpå bef. vägg
Alt 2: 13mm gips ovanpå bef. vägg
Alt 3: riva ner bef. vägg och montera upp ny 13mm gipsskivor?
 
Alternativ 2 utan tvekan, förskjut skarvarna
 
Utan att blinka 2.
Dubbelgips är inget ovanligt och ofta ett krav mellan olika delar av en byggnad.

Protte
 
Tack för svaren!
Kommer att köra på detta, ni har övertygat mig!
Köra på 42mm gipsskruv som någon sa tidigare i tråden?
Vilken metod rekommenderas vid upphängningspunkt av hyllor etc?
 
Jimmu skrev:
Tack för svaren!
Kommer att köra på detta, ni har övertygat mig!
Köra på 42mm gipsskruv som någon sa tidigare i tråden?
Vilken metod rekommenderas vid upphängningspunkt av hyllor etc?
Håller med!
Dubbelgips är guld!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.