Har precis köpt ett sommarställe :) .
Så har man ju tusen saker man vill göra men det första vi ska göra är att fräsha till väggarna i huset, och nu till frågan? vilket alternativ ska jag välja mellan Renoveringsgips, Easy cover eller bredspackla väggarna?
Totalt så är det 5 rum som jag vill fixa iordning men i 3 av rummen sitter vävtapet och i 2 rum sitter det vanlig tapet, har kollat runt på forumet och internet.
Fråga 2 kan man sätta renoveringsgips på väv för vad jag förstått så klistrar men klarar väven det?
Är nog mest inne på Renoveringsgips för det verkar enklast samta att det är det alternativet som för mig verkar mest ljudisolerande samt värmeisolerande av dom 3 alternativen.
Samt vilken affär man ska handla sakerna på.
Alla tips är hjärtligt välkommna:D
 
Hej Kenzokenzo,

Jag har använt metoden med Easy cover samt bredspackling i vår hal/ korridor.

Metod1
Vi hade en spaltbar strukturtapet som vi rev bort allt löst sitande tapet på.
Efter detta satte vi upp Easy cover väv som vi sedan målade.
Med denna metod så ser man att vägen inte är slät i motljus (väven följer ju ändå underlaget).

Metod2
Som ovan fast här spacklade jag tunt ut alla revor från tapetrivningen.
Med denna metod så ser ytan slät ut men jag tycker man missar iden med väven.

Metod3
All tapet som satt lös revs bort samt målades över med en lacknaftabaserad grundfärg.
Väggarna spacklades sedan (efter bästa förmåga) och slipades för att sedan målas.
Denna metod upplever jag precis lika bra om inte bättre än metod2.
 
Highjackar tråden lite.

Jag har också precis slitit bort gammal vävtapet men i processen så blev gipsskivorna bakom lite skadade.

Jag vill helst inte bredspackla eftersom detta verkar vara svårt att få till bra, plus att det är ett j*kla jobb med slipningen.

Kan man köra easy cover i detta läget eller kommer ställena där gipset är skadat att synas?

Ska man spackla bara där det är skadat och sen köra easy cover?

Djungel detta....
 
Om du har stora ojämnheter på din vägg innan du sätter väven så tror jag att sannolikheten för att dessa ska synas är stor.

Möjligen kanske det räcker att spackla till skadorna så att du "slätar till" underlaget innan du sätter väven.
 
Okey Niklasr

Men det var lite av det jag tänkte att jag skulle slippa så som du pratar om i metod 3, då gör man allt som man ska göra på riktigt för att få ett bra resultat.
Men jag skulle vilja veta om någon har använt renoverings gips på så många rum om priset blir mycket större samt att se om arbetet blir mycket mer för vad jag kan läsa så ska man sätta upp gipset fixa fixa hörnen och skarvarna samt slippa dom måste ju vara mycket mindre arbete och för att få det bra? eller har jag fel.
 
Easycover är betydligt lättare än att hålla på med än renoveringsgips. Spackla bara igen de hål ni har och se till att inget sticker ut. Har ni väggar som är ojämna/vågiga så hjälper inte gips heller eftersom det följer väggens konturer.
Tänk också på att använda våtrumslim och stryk på ordentligt eftersom den suger rejält. I skarvarna överlappar nån cm och skär igenom båda lagren. Detta ger en klockren näst intill osynlig skarv.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.