Halloj,

Jag har en öppen spis som börjar falla i bitar. Det är inte så allvarligt som det låter, men lite murbruk släpper mellan teglet och teglet börjar flisa. Jag har lite funderingar på att försöka bättra på den lite. Vad bör man tänka på, hur går jag till väga?

//D
 
Ta med en bit av fogen till affären och be om hjälp så du får samma hårdhet på det nya bruket annars kan det spricka och ha sig. skrapa ur fogarna så mycket du kan - helst så det blir djupare än höjden på fogen (finns säkert någon regel). vattna teglet noga - sprayflaska eller kalkborste och borsta ca ett dygn och fyll på efter hand - annars torkar den nya fogen ut då teglet drar åt sig vattnet. Blanda bruk enligt tillverkarens info. sen är det bara att foga och eftervattna om det står i instruktionen. Nu kommer säkert nån som kan det här på riktigt att rätta mig lite - men det är inte så krånligt och man kan ju göra om i fall det skulle lossna... Lycka till med spisen. Tänk på att det ska vara eldfast bruk om det är i eldstaden du ska foga // Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.