Hej!

Efter ett litet tag i vårt nya hus har det kommit till husets ögonsår att få sig en omgång: tvättstugan. Den är helt enkelt anskrämlig och måste åtgärdas. Men eftersom utrymmen med vatten gör mig lite nervös (att hålla på att renovera alltså), eftersom jag konstant är rädd för att missa solklara detaljer så skulle jag behöva lite strukturerings hjälp.

Målet är att riva upp dessa plastplattor för ett mer gediget alternativ. Går det sonika att slipa om till ett renodlat betonggolv och måla? (Rummet ligger i källaren)

Rummet har nu en duschkabin som är förfallen sedan vi tog över huset. Målet är väl att en ny ska in (även om det inte är skrivet i sten. Som det ser ut nu sitter det ett hemskt grönt kakel bakom kabinen. OM det kommer in en kabin funderar jag på att ha samma lösning som nu (med kakel bakom) men med ett elegantare alternativ. Men hur hårt måste jag börja från grunden om jag tänker göra så? Eller räcker det att ta bort det gamla kaklet, slipa och sätta på det nya? Det får gärna komma tips på smidigare och finare alternativ!

Övriga områden kommer troligtvis byggas upp med bänkskåp och skivor med diskhoar och allt annat brukligt. Vad är det absolut smartaste att börja med? Golv/vägg/skåp?

IMG_2913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut som bergoplattor. De ligger normalt löst på det underliggande golvet.
 
pelpet skrev:
Det där ser ut som bergoplattor. De ligger normalt löst på det underliggande golvet.
Jo, det är ju sådana det är. Dom är ju bara riva upp. Dock tror jag att under dessa finns lite olika saker att hitta. Har bara lyft lite på ytterkanterna eftersom jag inte velat riva upp allt, förrän jag har bestämt mig vad jag ska börja med.
 
Är det en oisolerad källarplatta så behöver du inte ha något tätskikt på golvet. Du kan välja att antingen måla eller lägga klinker. Ska du måla så rådfråga med en fackhandel ang. vad du ska ha då den ska tåla båda väta och att gå på samt inte bli för hal.

Vad är det för väggar i övrigt? Är det ytterväggar och i så fall, hur ser konstruktionen ut? Eller är det invändiga reglade väggar? Du ska ju troligtvis ha tätskikt på väggarna i våtzon 1. D.v.s. du kan inte bara plocka ner kaklet och sätta nytt. Är det en yttervägg som är massiv kan det ju diskuteras om det behövs eller ej.
 
Ärligt talat så är bergoplattor rätt bra på ett oisolerat golv. Det är fuktsäkert samtidigt som det inte känns kallt.
 
Det är innerväggar som kaklet sitter på nu...

pelpet skrev:
Ärligt talat så är bergoplattor rätt bra på ett oisolerat golv. Det är fuktsäkert samtidigt som det inte känns kallt.
Ja men det blir ju fruktansvärt vidrigt under dessa. Kallt golv går att kompensera med mattor i en tvättstuga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.