Hej! Håller på med att renovera toaletten på nedervåningen. Gamla tvättstället satt mot ytterväggen och alla rör gick igenom golvet under det. Dock har jag förstått att detta inte är rekommenderat ens för en toalett utan dusch, utan vattenrör ska dras genom vägg om möjligt.

Dock har jag även läst att det inte är rekommenderat att dra rör i en yttervägg....

Golvet kommer att bestå av spånskiva, flytspacklad värmeslang, tätskit, klinkers. Avloppsrör för toalett och tvättställ kommer att gå genom golvet. Men vad gör jag med vattnet? Genomföring i golvet med "klack" eller fräsa in dem i väggen? Väggen är rejält tjock (40-tals hus med puts) så tror inte det är några problem men vill inte bryta mot regler heller.

Att regla upp en ny vägg funkar tyvärr inte (även om det vore smidigt) då toaletten är ganska liten till att börja med och jag har inte råd att slösa bort utrymmet.

Tack på förhand!
 
Nöden har ingen lag, så ibland kanske man får kompromissa. Det kanske är klokare att ändå ha rören genom golvet än att dra dem i yttervägg så att frysrisk uppstår.
 
Bestämde mig för att köra prisolrör genom golvet, verkar den vettigaste kompromissen. Tack för svaret!
 
Låter vettigt. Se bar till att sätta föreskrivna rörmanchetter för tätskiktet. Tätskiktet på golvet på en toalett skall fungera den där enda gången på typ 50 år, när det blir läcka på toan.

Rören i väggen kan frysa varje vinter.
 
Enligt branschreglerna ska man gjuta upp en klack vid VA genom golv.
Gäller endast vid fall som detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.