Vid renovering av hall/entré så ska innertaket bytas. När jag rivit ner det gamla taket så känner jag att det drar väldigt mycket mellan takreglarna. Taket är näst intill platt, ca 1,5° lutning. Det fanns mellanrum mellan isolering och sponten, förutom närmast takfoten. Där har isoleringen legat i mot sponten och med största sannolikhet har det orsakat murken och trasig spont och liggande regel i vägg.

Har sågat nya och flera takreglar, minskar ner avståndet från cc600 till cc400 då det är balkong ovanpå och ska byta all spont. Frågan är hur jag får till det med luftning? Vid takfoten är det inga problem, men hur gör jag vi anslutningen mot själva huset? Huset är från -34 och utbyggnaden fr -78, och efter det tilläggsisolerat. Ska jag lämna en öppen spalt i sponten på ca 10mm närmast fasaden så luften kan ta sig upp mellan den nya takplåten och vindpappen? På bilden ser man vindpappen mot själva huset. På andra bilden på rötan
 
  • Bilden visar träreglar och takbjälkar med öppet utrymme, koppling till vindpapp vid husvägg vid takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på murken spont och skadad takregel under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.