Hej.

Tänkte se om någon här har erfarenhet eller kunskap vad som gäller när man bestrider en faktura från en hantverkare.

Så här ser scenariot ut. I januari anlitade jag och min sambo en byggfirma för att totalrenovera vår nyinköpta lägenhet, detta till en fast kostnad. Renoveringen utfördes i stort sett helt innan vi flyttade in, det var ett badrum och lite småsaker kvar och dessa var klara någon vecka efter inflytt. Vi flyttade in månadsskiftet feb/mar. Vi har betalat det fasta pris vi kom överens om. Det är nu problemen börjar.

Vi får en faktura på arbete utöver fasta priset på nästan 35.000 och jag har bestridigt en hel del av de poster han har med både på telefon och över mail. Till saken hör också att det finns saker kvar att göra. tex är inte målningen av fönstren acceptabel, spacklingen av väggen i sovrummet är inte bra gjord, lister sitter löst här och där osv. Jag har varit i kontakt med både ägaren av firman och hans arbetsledare, och de har även varit ute och åtgärdat en del saker som tex läckande rör i badrummet mm.

Jag har varit på ägaren ett par gånger per mail och telefon för att få till ett avslut och en överenskommelse hur mycket vi ska betala och hur mycket som ska dras av. Senaste gången jag hörde av mig till honom var den 28/4 och fick då beskedet att han hade haft fullt upp men skulle återkomma dagen efter, alltså över 6v sedan. Sen dess har vi inte hört ett ljud från honom, och jag har inte orkat jaga honom mer. Han har aldrig varit ute och gjort en slutbesiktning av det jobb de gjort heller så vi har hela tiden fått jaga honom för att få de missar vi upptäckt åtgärdade.

Hur ser det ut i en sådan här situation? finns det någon tidsgräns för när han måste ha uppfyllt sin del och kan jag tex vägra att betala något med hänvisning att det tagit för lång tid?

Tacksam för alla svar, skulle gärna ha detta klart innan sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.