Har 2 vattenskador badrum. Gästrummet börjar bli klart, kommer hem efter legat borta på jobb inser vad rejält förskjutet vatten och avlopp är, det kommer svälja allt utrymme i kommoden på lilltoan.

Saken är kommod å toa är noga uträknat för att få utrymme mot kommod när man sitter på toa.

Förra ledningen gick upp genom golvet på varsin sida om avlopp.

Detta kan väl inte vara korrekt, är juh körd hur man än gör, för kan inte flytta kommoden närmare dörren nu.
 
  • Förskjutna vattenledningar och avloppsrör under ett badrumsskåp mäts med en tumstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förskjutna vatten- och avloppsrör över svart marmorbänkskiva och toalett i badrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en tydligare bild med kommod framställd.
 
  • Bild på en vit tvättställskommod med synliga rör och anslutningar under en mörk marmorbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag kanske missförstår något men naturligtvis ska kommoden sitta mot väggen. Avloppsrör kan gå i en krök och man kan göra hål i kommodens botten om det behövs. Vattenrören kommer väl att kapas, få uppåtgående vinklar så att det går att dra dem nära väggen upp till blandaren. Kommoden går väl inte ända ner till golvet?
Numera är det förbjudet att dra vattenrören genom golvet eftersom det ökar risken för vattenskador.

Om du känner dig orolig så prata med med hantverkaren.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja, man borde ju dragit upp vattenrören mer centrerat i förhållande till avloppet så man kunde sätta kommoden så långt till vänster det är möjligt för att slippa slå i knäna när man sitter på holken...
Borde ju den som drar ut rören kanske tänkt på 😱
 
Krilleman
Det är ju inga problem att sätta kommoden där du vill ha den, trots allt. Dock blir det sannolikt inte så jättesnyggt. Men å andra sidan vet vi ju inte hur det ser ut bakom. Det kanske inte gick att dra rören närmre dörren. Eller iallafall inte på ett skapligt enkelt sätt.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Jona$ skrev:
Här är en tydligare bild med kommod framställd.
Hade aboslut inte varit nåt problem att dra rören mer centrerat eller till vänster, har haft god insyn under torkning då både golv på övre toalett samt badrum nere har saknat tak och vägg så man kunde se allt, drog själv avloppet.

Problemet är det nu är tvärtkört flytta kommoden mer åt vänster för skapa utrymme till toaletten "nåt som påpekades när det skulle rivas"

Pratas nu om excentrisk stos till toa för komma längre bak och åt sidan. Svårt sätta en mindre kommod då skåpet redan är 25cm, sen känns det inte som mitt bekymmer när mab hittar på sånna egna beslut som ställer till det för kunden.
 
Innan avlopp och vatten drogs om, avloppet drog jag upp på samma ställe, vatten och återställning gjordes medan jag var på jobb.
 
  • Renoveringsarbete med avlägsnat golv som visar rörsystem och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår ändå inte riktigt problemet. Det är ju bara att ställa kommoden där du vill ha den. Sen får man ju sätta vinklar på rören så de går in i sidan på kommoden. Kanske får man göra en liten justering längst bak på ena lådan (om det är lådor och inte bara skåp), så rören löper fritt där. Men det är väl en enkel sak för en snickare/hantverkare. Det är väl då iochförsig tråkigt om du kan se lite av ena röret, men det känns ändå som en småsak.
 
Kan inte ses som en småsak om de är påpekat, och en del av ha kommod är för dölja allt å få en snygg finish.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
J Jona$ skrev:
Kan inte ses som en småsak om de är påpekat, och en del av ha kommod är för dölja allt å få en snygg finish.
Men vad frågar du för då? Om du inte ens kan tåla att se några få centimeter av ett litet rör. Så finns det ju inget vi kan hjälpa dig med. Enda lösningen då, är ju att hantverkarna gör om det. Om de gör det, beror helt på hur snällt försäkringsbolaget är, och hur bra du argumenterar för saken.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Står du för massan "vi"?

Frågan var väl framförallt om de är fackmannamässigt gjort, sedan smak och tycke må vara upp till kund, därav mig.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Är väl antagligen så att det går något inuti väggen som gör att rören inte kan flyttas närmare dörren utan omfattande ingrepp..

Precis som med avloppet..
 
J Jona$ skrev:
Står du för massan "vi"?

Frågan var väl framförallt om de är fackmannamässigt gjort, sedan smak och tycke må vara upp till kund, därav mig.
Nu är det ju inte färdigt. Men generellt är det helt i sin ordning att låta rör gå ut ur vägg brevid kommoden, och sedan låta dem gå utanpåliggande, och in i kommodens sida.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
B
Det känns ju lite som dåligt planerat. Fanns det en ritning som alla var överens om innan jobbet påbörjades? Visste hantverkarna vilken kommod det skulle vara?

Det känns lite som en "hoppsan", så här blev det visst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.