Har fått en gebe powerair 24/2sc kompressor av äldre modell.
Jag tänkte jag skulle se om jag kunde få liv i denna.
Kan tilläggas att jag i princip aldrig har mekat med maskiner. Men ville ge det ett försök.
Då jag inte tycker att man alltid ska behöva köpa allting nytt, utan att begagnad kan var bra. Speciellt om man har fått det gratis.

Elkabel var kapad så kopplade en ny kabel för att se om den överhuvudtaget går igång. Elektriskt fungerar den. So far so good.
Den lyckades dock inte ladda upp något tryck enligt mätarna.

Började med att plocka av toppen på den för att kolla om det skapades något "sug/tryck från kolven (heter det så)?! Såg att där va någon packning som sett sina bästa dagar när jag plockade isär den.

La handen över kolven och snurrade på fläkten och kände att det skapas ett sug/tryck. Vilket jag antar är bra.

Använde mig av Sikafil gasket för att göra en ny packning.

Drog igång kompressorn och för att se resultatet.

Det tar kompressorn ca 30 sek för att ladda upp 1/2 bar.

Märker även att det blåser ut luft ur vad jag tror ska vara ett luftfilter (är lite sönderslaget). Ska det inte sugas in luft ur luftfiltret?

Kan tillägga att kompressorn håller trycket den väl har fått upp. Även till nästa dag.

Just nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Känns lite surt att bara ge upp.
Är ingen mekare så om det finns någon som har några tips på vad mer jag kan göra tar jag gärna emot dessa.

Tack på förhand

Har lagt till lite bilder på kompressorn.
 
  • Hand håller en flaska Sikasil Gasket silikonpackning mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre modell av Gebe Powerair 24/2SC kompressor med synliga slitage och en nykopplad elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gebe Powerair 24/2sc kompressor med öppnad topp och synlig kolvcylinder på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny tillverkad packning till kompressor med Sikafil, placerad på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kompressorpackning applicerad med Sikafil gasket ligger på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompressordel med en nyligen tillverkad packning av Sikafil gasket ovanpå kolven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Jag har samma problem så har du hittat någon lösning dela gärna med dig. Jag har en liknande kompressor som kommer upp i 2 bar dör att sen inte komma längre. Det känns som den saknar någon packning. Som din men jag hittar inga rester. Det kommer luft ur oljepåfyllningen. Normalt? Hoppas någon ser att tråden vaknat till liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.