Hej!

Jag har läst en hel del trådar på detta forum och bidrar till diskussionen med en egen tråd.

Jag har ett hus från 1968 1,5 plan med källare. Plattan i källaren består i merparten av ytan av grovplatta (grov = mycket sten inblandat) och därefter pågjutning med betong. I vissa rum är det istället för denna pågjutning uppreglat golv och uppreglade väggare. Jag har rivit ett av dessa rum och det skall nu återställas. Behöver lite råd ang. detta.

Tidigare konstruktion
Golv: Reglar + isolering, brädgolv, masonitskiva, plastmatta
Ytterväggar: Reglar + isolering, spånskiva, tapet
Det är denna konstruktion som är utriven (dvs. all trä, isolering och plast).

Tänkt lösning för återställning
Golv: Gjutning med EPS-cement ca 7 cm, avjämningsmassa (flytspackel) 3 cm, golvmatta som släpper igenom fukt t.ex. s.k. altanmatta.
Ytterväggar: Puts av väggarna.
Övrigt: Håltagning och installation av friskluftsventil. Huset har i övrigt självdragsventilation.
Uppvärmning: Vattenburet element återmonteras under det stora fönstret.

Låter detta som ett bra alternativ? Jag har läst om nivellgolv, stålreglar på väggar, golvvärme m.m. men inte fallit för dessa lösningar. Jag vill ha golv och väggar som släpper igenom ev. fukt från mark.

Laddar upp lite bilder på hur det ser ut just nu. Återställning är jag inne på att anlita firma för.
 
  • Tomt källarrum med riven isolering och väggbeklädnad, exponerade betongblock och rester av golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat källarrum med blottade betongväggar och jordgolv, redo för återställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarrum under renovering med grovbetonggolv och nakna betongblocksväggar med ett litet fönster som visar grönska utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en inomhus betongblockvägg med synliga fogar och lätt ytslitage, associerad med renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källare med grovplatta och spillror från rivet uppreglat rum väntandes på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsstadium av källargolv med synlig grovplatta och betong, arbetshandskar ligger på väggare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vad ska du använda rummet till?
Spontant tycker jag att du kan ha styv isolering på väggen och putsa på denna.
Och klinker på golvet
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad ska du använda rummet till?
Spontant tycker jag att du kan ha styv isolering på väggen och putsa på denna.
Och klinker på golvet
Det ska till en början användas som arbetsrum för textilarbete men på sikt sovrum. Klinker tror jag blir lite för kallt/hårt om man inte har golvvärme.
 
Tycker att din plan låter bra. Ev klinker är ju lätt att lägga på senare om man skulle ändra sig men kör på matta du. Klart skönare att gå på när du inte har golvvärme.
Trevligt förresten med ett så pass stort fönster i en källare. Du har inte funderat på att byta det andra fönstret till ett större? Eller är det högre marknivå på den sidan?
 
Åsa Lund
Ok
Matta kan vara lite opraktiskt i ett syrum med nålar som fastnar. Till sovrum är det dock perfekt med matta.
Kör på med ditt förslag på golvet
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ok
Matta kan vara lite opraktiskt i ett syrum med nålar som fastnar. Till sovrum är det dock perfekt med matta.
Kör på med ditt förslag på golvet
Hon som ska använda rummet har lite liknande åsikter ang. matta :D Det är jag som tänker att matta blir skönt.
 
S Stuff skrev:
Tycker att din plan låter bra. Ev klinker är ju lätt att lägga på senare om man skulle ändra sig men kör på matta du. Klart skönare att gå på när du inte har golvvärme.
Trevligt förresten med ett så pass stort fönster i en källare. Du har inte funderat på att byta det andra fönstret till ett större? Eller är det högre marknivå på den sidan?
Tack för svar. Det är trevligt och ja, det är högre marknivå där det mindre fönstret är. Annars var det en god idé!
 
Hur blev det till slut med källaren? Står nu själv inför samma val
 
N Nyatag skrev:
Hur blev det till slut med källaren? Står nu själv inför samma val
Hej!

Jag gjorde precis som jag beskrev i mitt förslag.
Golv: EPS-cement ca 7 cm sedan ca 3 cm flytspackel. Därefter dammbindning. Har inte lagt något annat ovanpå utan det är nu som ett slätt betonggolv. Det blir golvkallt så det ligger någon ullmatta vid lämpliga platser.
Väggar: Putsades ut någon cm till en slät puts. Har inte gjort något mer dvs. ingen isolering.
Ventilation: Friskluftsventil installerades enligt beskrivning.

Värt att nämna är att rummet är något kallare då det inte har någon isolering på ytterväggarna. Vi tycker dock det är bra då vi använder det som sovrum nu. Perfekt på sommaren! Vill man få det varmare kan man justera upp värmekurvan i värmesystemet och sedan strypa med termostaterna i resten av huset. Då kan man få det varmare i källaren om man vill.

All gjutning av golv och puts av väggar anlitade jag en firma till. Nästa gång vi gör ett liknande rum kommer vi prova att göra det själva. Hantverkare är som bekant en dyr historia :)

Bara att skriva om du har fler funderingar.
 
tgstr tgstr skrev:
Hej!

Jag gjorde precis som jag beskrev i mitt förslag.
Golv: EPS-cement ca 7 cm sedan ca 3 cm flytspackel. Därefter dammbindning. Har inte lagt något annat ovanpå utan det är nu som ett slätt betonggolv. Det blir golvkallt så det ligger någon ullmatta vid lämpliga platser.
Väggar: Putsades ut någon cm till en slät puts. Har inte gjort något mer dvs. ingen isolering.
Ventilation: Friskluftsventil installerades enligt beskrivning.

Värt att nämna är att rummet är något kallare då det inte har någon isolering på ytterväggarna. Vi tycker dock det är bra då vi använder det som sovrum nu. Perfekt på sommaren! Vill man få det varmare kan man justera upp värmekurvan i värmesystemet och sedan strypa med termostaterna i resten av huset. Då kan man få det varmare i källaren om man vill.

All gjutning av golv och puts av väggar anlitade jag en firma till. Nästa gång vi gör ett liknande rum kommer vi prova att göra det själva. Hantverkare är som bekant en dyr historia :)

Bara att skriva om du har fler funderingar.
Stort tack!!!
Min plan för golvet är liknande, jämna ut och sen måla med diffusionsöppet, lägga mattor vart det behovs för värme
Stora valet och kvalet är väggarna - en del av mig vill köra på putsat, men oron är att det blir för kallt då största delen av väggen är oisolerad betong (under mark är det isodrän men det står bara för första 60cm, resten är över mark) så då funderar man på stålregler och nån skiva. Hur gick din beslutsprocess åt och skulle du göra samma val idag? Hur kallt blir det med väggarna aka pratar vi om 1-2 grader mindre eller 5 grader under resten av huset?
 
N Nyatag skrev:
Stort tack!!!
Min plan för golvet är liknande, jämna ut och sen måla med diffusionsöppet, lägga mattor vart det behovs för värme
Stora valet och kvalet är väggarna - en del av mig vill köra på putsat, men oron är att det blir för kallt då största delen av väggen är oisolerad betong (under mark är det isodrän men det står bara för första 60cm, resten är över mark) så då funderar man på stålregler och nån skiva. Hur gick din beslutsprocess åt och skulle du göra samma val idag? Hur kallt blir det med väggarna aka pratar vi om 1-2 grader mindre eller 5 grader under resten av huset?
Så det är bara 60 cm under mark? Det var en grund källare. Jag har nog omvända förhållandet. Stålreglar och nån skiva med isolering var på tapeten men eftersom jag har en utsida som inte dränerats på länge finns lite fuktgenomslag ibland. Ville hålla det öppet. Sen var jag vid tiden rätt leds på att bygga så det var enklare att be någon annan putsa. :) Ett alternativ är ju att du fixar golvet och låter väggarna vara öppna över en säsong. Då märker du hur varmt eller kallt det blir och kan ta beslut därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.