God morgon! Vi bor sedan snart åtta år sedan i ett hus byggt 1939 och tillbyggt 1961, med ett helt gäng fönster med kopplade bågar (okänt årtal), som nu ser ut att vara i behov av litet omtanke.

Ett typiskt exempel finns på bilden. Som synes har någon tidigare ägare klämt på ett tilläggsglas på insidan (det som är skruvat). Dessa finns på alla fönster. Frågan är dock hur effektiva dessa extraglas är vad gäller isolering --- i regel kan man se glipor mellan karmen och tilläggsrutan. Möjligen har de en viss ljuddämpade effekt (vi bor rätt nära en väg med en del trafik). I sutterrängvåningen var det t o m så att jag var tvungen att ta bort tilläggsglasen efter att vi byggt om och bytt radiatorer (som satt under fönstren) mot golvvärme -- det läckte in luft mellan extraglaset och ordinarie innerglas, luften blev kall i brist på radiatorer under och det började helt enkelt mögla i utrymmet emellan.

Några alternativ vi funderat på är:
a/ Skrapa bort lös färg och måla om, men demontera inga rutor och kitta om bara där det behövs. Byt ut alla tätningslister (mellan bågar, mellan bågar och karm). Skippa tilläggsglasen -- eller?

b/ Som a/, men byt ut innerglasen mot isolerglas. Eller finns det modernare extraglas som faktiskt håller tätt?

Vad tycker ni är det mest prisvärda alternativet? Helst skulle vi vilja lägga ut jobbet. Tilläggsglasen är inte speciellt snygga heller. Jag antar att modernare varianter är snyggare, men är de värda priset? Ett alternativ är att bara ha (ev. nya) tilläggsglas åt det håll som vägen ligger.

Tacksam för alla synpunkter!
 
  • Slitet fönster med tecken på mögel och kondens mellan innerglas och tilläggsglas, mot en snötäckt trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fönstren klarat den misshandel de utsatts för är de sannolikt av bra kvalitet.
Jag skulle utan tvekan följa ditt första förslag. Dock med undantag för tätningslist mellan bågarna, där ska vara lite ventilation, inga tätningslister. Extraglasen självklart bort.
Om det blir märkbart mer oljud från vägen komplettera med tvåglas isolerglas i innerbågen senare.
 
  • Gilla
LRson
  • Laddar…
Tack för svar! Ja, fönstren tycks vara av god grundkvalitet. Beträffande tätningslist mellan bågar -- jag trodde att grunden för god isolering med kopplade bågar är en väl instängd luftmassa mellen bågarna. Men det är inte så enkelt alltså?
 
Nej, det ska vara måttligt ventilerat, blir kondens annars. Helt tätt bara mellan rutor i glaskasett
 
  • Gilla
LRson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.