Hej,

Bor i ett 2 planshus med källare (och krypgrund) och vind med en boyta på 250kvm, huset är ett timmerhus som uppfördes 1960 och sen byggdes ut från ca 100 till 250 kvm i slutet på sjuttiotalet(bland annat så byggde man en övervåning.) Huset värms idag upp med jordvärme och har självdragsventilation från tiden då det stod en oljepanna i källaren.

Vi ska nu göra en större renovering med badrum boytor och annat där ventilation är en av åtgärderna.

Det första vi tänkte var enkel mekanisk frånluft för att få något som helst flöde i byggnaden. Sen läste jag lite om ftx och blev osäker på om det kan vara möjligt i huset, planlösningen är relativt öppen men vet inte hur tätt huset är och hur noga det är för ftx.

Vad tror ni är det värt att be om offerter på ftx eller är det en dålig idé?

Tack på förhand.
 
Personligen är ftx-ventilationen den bästa investeringen jag gjort. Ordentlig ventilerade rum, ingen fukt på rutor på vintern, syre i sovrummen på morgonen. Inget kallras. Sen om det går att räkna hem eller inte vet jag ej, har man skitdålig ventilation så är ju det väldigt billigt i uppvärmings-avseende men inte i bokvalitet. Jag gjorde det mesta jobbet själv så prislappen blev ganska låg.
 
Instämmer med Ropia!
Framför allt för den förbättrade boendekomforten.

I förra huset måste badrumsdörrarna stå öppna, annars möglade det i badrumsfönstret.
Och att duscha i badkaret i det helkaklade badrummet var förbjudet, för då växte svartmöglet i kakelfogarna.
Dusch fick man göra i källaren i den lilla duschkabinen bredvid bastun (där vi bara hängde tvätt).

Nej, satsa på FTX om det inte är ett oöverstigligt problem att installera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.