Hej!

Jag ska den 11 maj påbörja ett massivt renoveringsarbete, vilket ska bli riktigt kul!

Men en sak gnager, hur är det med villa försäkring under pågående renoveringsarbete? Behöver jag teckna någon ytterligare försäkring?

Under byggtiden kommer i huvudsak ägaren, (jag) sköta renoveringsarbetet men i vissa fall kommer entreprenad att plockas in.
 
TobiasGren skrev:
Hej!

Jag ska den 11 maj påbörja ett massivt renoveringsarbete, vilket ska bli riktigt kul!

Men en sak gnager, hur är det med villa försäkring under pågående renoveringsarbete? Behöver jag teckna någon ytterligare försäkring?

Under byggtiden kommer i huvudsak ägaren, (jag) sköta renoveringsarbetet men i vissa fall kommer entreprenad att plockas in.
Vad jag känner till finns det ingen extra försäkring du kan teckna för de jobb du själv utför. Din villaförsäkring täcker bara de moment och försäkringsbelopp på lösöre som finns i dina villkor.

Eventuellt skulle en Allriskförsäkring (Drulle) kunna täcka vissa olyckshändelser du råkar ut för (t ex om du tappar hammaren i handfatet eller puttar ner tv:n).

De jobb du låter en entreprenör utföra är försäkrade genom entreprenörens ansvars/entreprenadförsäkring, så det är att föredra om du är orolig för att nåt går sönder.
 
Tack för ditt svar, jag ska se över några villaförsäkringar och då även räkna in en allriskförsäkring. Vilka försäkringsbolag ska man akta sig för respektive söka sig till?
 
Kolla de fyra stora; If, LF, Trygg Hansa, Folksam. Kolla sen Moderna (Tryg) och kanske nåt mindre bolag. Kolla först omfattningen av försäkringen och vilka tilläggsförsäkringar du vill ha.

Det finns nog inget jag "varnar för", ta det bolag som ger det skydd du vill ha till en rimlig premie. Gå på magkänslan.
 
Jag beslutade mig för Solid försäkring... summa per år 3681:- Känns som om jag fått ett omfattande försäkringsskydd till en okej peng... Ett plus är också att man får med fri byggrådgivning, vilket kan vara bra då man ska sätta igång med renoveringen. Men ska jag vara ärlig så tror jag att den bästa rådgivningen kommer att komma från min favorit sidfa, gissa vilken :)
 
  • Gilla
Vanbeasten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.