Hej,

Först måste jag säga att detta är ett mycket bra och lärorikt forum.

Nu till mina funderingar, vi skall snart börja renovera ett hus invändigt. Totalrenovering måste man nog säga att det är. Jag har tänkt att lägga in golvvärme både på bottenvåningen och övervåningen, har byggt till ett nytt pannrum jämte huset. Huset är på ca 200m2, nya fönster och tilläggsisolerat ytterväggarna sammanband med att huset bräfodrades om.

Jag har funderat på ATMOS DC 40 SF eller ATMOS DC 50 S med en 3kbm tank med kamrörsbatteri för tappvattnet. Vi har halvmetersved idag, är då DC 50 S inte att föredra?

Är det lagom storlek på panna och tank?

Då vi bara kommer att ha golvärme (en central per våningsplan) skall man skaffa en shunt och pump som försörjer båda? eller en till varje? Vilket golvärmesystem rekommenderar ni?

Var först inne på ett slutet expansionskärl men har tänkt om och funderar nu på köra med öppen expansionskärl som placeras på en förråd på övervåningen så högt mot taket som möjligt för att slippa ha den på vinden.


Hoppas ni har några kloka råd.
 
Det låter bra med en DC50 och 3m3 tank.

Jag skulle utan tvekan köra dubbla shuntar.
Så mycket smidigare om man kan justera flöde och temp individuellt. Med lite tur, skicklighet och nogranna beräkningar kan man få till det med en pump.
Men det är ett helvete om man inte får till det. Ibland har man otur!

Mats
 
SteffeM skrev:
Vi har halvmetersved idag, är då DC 50 S inte att föredra?

.
vad menar du? inte köper man panna efter vedstorlek man har :). Det kan man ju anpassa nästa år man sågar bränne ...
Det går in 50cm i min DC40....
gaia
 
gaia skrev:
vad menar du? inte köper man panna efter vedstorlek man har :). Det kan man ju anpassa nästa år man sågar bränne ...
Det går in 50cm i min DC40....
gaia
Aa tänkte nog fortare än jag skrev, men har tillgång till en vedmaskin och den klarar bara av 60cm. Men då vi kapar upp veden samtidigt med ett hushåll till så kör vid 50cm då de inte klarar större. Alltså funderade jag på om det funkar sämre med DC50 då den är klarar 75cm ved.

Man behöver inte ha en primärpump om man kör med 1 shunt grupp till varje? Sätter man lämpligast shuntgruppen vid fördelaren eller i pannrummet?
 
Ett gott råd att ta en större tank än man kan föreställa sig :) Du kommer aldrig att säga: "Jag skulle valt en mindre tank"

Öppen expansion är helt rätt.

Andra pannor som klarar halvmeters ved är Solo Inova 50 och Gaselle 70

Normalt skulle jag sätta en pump/shunt och sätta styrdon (+termostat) på fördelarna till de rum som kan bli för varma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.