Hejsan!

Jag kommer att köpa ett hus i April som är byggt i början av 70-talet och därför finns det ingen elritning på huset. Huset är ett 1-plans med källare och oinredd vind. Proppskåpet sitter i källaren men jag tror att elen till övervåningen är dragen upp till vinden och därifrån ner i väggarna. Det är min morsas hus jag ska köpa och det är från henne informationen kommer.

I källaren är det betongväggar överallt och i övriga väggar är det trämaterial.

Jag ska renovera om kök och vardagsrum (runt 50-60m2) och det behövs dra ny el då jag ska ha infällda spotlights i taket (40-50 st) samt nya uttag i väggarna och en del nya uttag i köket.

Finns det någon rutinerad användare som kan ge en uppskattning på hur mycket det skulle kosta? Dels om jag köper materialet efter specad lista från elektrikern eller om elektrikern själv köper in materialet.

Mvh

/Mats
 
Hm låter alldeles för mycket med 40-50 downlights på den ytan. Ett rum på 30 kvadrat räcker det gott med 12 st i. Om vi säger 24 downlights samt övrig eldragning så skulle ja tippa på runt 40.
 
Tackar för tipset!

Håller med om att 40-50 är mycket. Har läst mig till att man ska försöka ha en spot per m2. Det låter mycket enligt mig också. Jag går nog på en 25-30 istället.

/Mats
 
Låt elektrikern köpa in material själv, inte alltid de vill ge garanti på jobbet om inte de är "rätt" grejer så att säga. Ett tips som vi gjorde var att markera alla uttag och spåra, borra och göra uttag för alla kabler resp spottar så kan man in viss tid. Oftast är det ju timmarna som kostar och inte kablar och uttag.
 
Mokiller skrev:
Låt elektrikern köpa in material själv, inte alltid de vill ge garanti på jobbet om inte de är "rätt" grejer så att säga. Ett tips som vi gjorde var att markera alla uttag och spåra, borra och göra uttag för alla kabler resp spottar så kan man in viss tid. Oftast är det ju timmarna som kostar och inte kablar och uttag.
Jag tror nog att TS är klar med sina renoveringar så här 4år senare. Fast man vet ju aldrig :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.