Hej
jag har läst och läst men blir inte klokare.
I dagsläget har vi ett 160 rör som ligger ovanför väggskåpen. Vi kommer sätta in skåp som går hela vägen till innertak (gips).
1.Måste jag isolera det befintliga röret, som idag är oisolerat?
2.Jag behöver skarva röret en meter, total längd blir 380 cm till 90 graders med renslucka.
Frågen är "Hur skarvar man röret?"
 
Hålle inte riktigt med Tjoa, pratar vi om imkanalen (från köksfläkten) skall den isoleras i hela sin längd om den byggs in.
Är kanalen lätt åtkomlig i köket behövs inte isolering.
Men skall sägas att i många fall är kanalen inte isolerad i själva köket utan först när den försvinner in på vinden eller så.
 
Tog svaret från en brandskyddsinspektör jag pratade med angående ett jobb för några år sen.
Och han menade på att det var samma brandcell, oavsett om vi pratar lägenhet eller hus. Så då spelade det ingen roll.
Men jag kan ha missuppfattat han, Får nog fan förkovra mig i ämnet, och leta lite på jobbet imorgon. ;)

Vore ju förargligt att ge med sig om man hade rätt. :D:D;)
 
Tack för svaren. Du får JÄTTE gärna dubbelkolla. Det är ju lika bra att göra det rätt när allt ändå är rivet.
 
Om jag inte minns fel så den enda som står i "lagtexten" är att imkanalen skall isoleras i hela sin längd.
Sedan tolkas det väll lite olika, här har sotarna som inspekterar börjat gnälla om att isolering skall sicka ner 10cm under taket.

Normalt isolerar man med 30mm brandmatta men alternativt kan du bygga in kanalen med ett lager gips för att få samma brandklass.
 
I boken" Ventilation förr och nu" lilla ventilations bibeln...;)

står det så här :
utdrag ur Nybyggnadsregler 4:44
En imkanal från ett kök i en bostad,pentry på en arbetsplats ed skall utföras så att skyddet mot
spridning av brand motsvarar minst brandteknisk klass A15. Anslutningsslangar till imkanalen skall utföras av obrännbart material eller av ett material som är typgodkänt för ändamålet.

Om det finns en 30mm bred luftspalt mellan kanalen och en brännbar byggnadsdel, kan kanalen kanalen vara oisolerad inom det betjänade utrymmet.
I småhus gäller detta för imkanalen i hela dess längd, imkanaler bör lätt kunna inspekteras.

Så jag har väl både rätt och fel. Närmare än 30mm till brännbart= isolerad, större än 30mm oisolerad.

I ditt fall bör det ju då hänga på hur trångt det blir bakom köksskåpen. Som ingen egentligen kan kolla eftersom det inte går att se förrens det brinner ner...:D

Och med tanke på smidigheten hos våra försäkringsbolag kanske det är bättre att isolera iallafall, för att vara på säkra sidan.
 
Nu blir det lite paragrafer ;)
Men "Nybyggnadsreglerna " finns inte längre utan BBR är det man luta sig emot vid utförande.

"Luftspalt" som enda skydd mot brandspriding är helt brota vad jag vet idag då man aldrig kan garantera det.
Och 30mm luftspalt eller 30mm brandmatta tar upp ungefär samma plats ;)

BBR 5:515
Imkanaler skall utföras av sådana material och vara utformade så att risken för spridning av brand inuti kanalerna till intilliggande byggnadsdelar eller fast inredning begränsas.
Imkanaler från kök i bostäder skall utföras i lägst brandteknisk klass E 15 och med ett erforderligt skyddsavstånd till brännbart material.
Anslutningsdon till imkanal från kök i bostäder får utföras av material av A2-sl,d0 (obrännbart material) eller av material som begränsar risken för spridning av brand inuti kanaler till intilliggande byggnadsdelar eller fast inredning.
Hittade en rätt bra bild som förklarar det mesta: Sotaren - PDF
Fast dom har inte med mitt förslag med att klä in kanalen med gips, det som oftast tar minst plats ovan skåp.
Och det visas inget om rensluckor på den bilden.

Hoppas vi inte ger coss för mycket huvebry nu :)
 
Jodå det har ni. Men då lutar det åt matta och gips ändå. För då kan jag ju lägga gipsen så tight det bara går mot mattan.
Hittar man sådan på typ K-rauta?

//Sture
 
"Imkanaler från kök i bostäder skall utföras i lägst brandteknisk klass E 15 och med ett erforderligt skyddsavstånd till brännbart material."

På ren svenska--> brann det ner va det inte erfordligt avstånd du hade... :D:D;)
 
Tjoa skrev:
" brann det ner va det inte erfordligt avstånd du hade... :D:D;)
Hela konceptet med "Egen kontroll" och inga klara riktlinjer angående utförande är helt lysande *ironi* ;)
 
tack för svaren.
Då kör vi på med nästa fråga.
jag kommer ha spis med fläkt på ena väggen.
på den motstående väggen kommer ugnarna stå, två st ovanpå varandra.
Kan jag dra ett rör från taket ovanför ugnarna och koppla på imkanalen?
min tanke är att om man drar på köksfläkten så "drar" luften med sig från ett uttag i taket ovanför ugnarna.
 
Om vi antar att det är en fläkt som du har i köket (alltså inte en centralfläkt på taket), då komemr du troligen att trycka ut stekos genom den andra ventilen i taket.
 
även om jag kör med ett tunnare rör? och låter röret mynna ut i säg 30 graders vinkling till det andra. och ja det är en motor i kåpan i köket som trycker luften.
 
Japp.
Ejektor effekten du tänker på kommer inte att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.