Tja håller på renovera ett 1-plans hus med källare från tidigt 40-tal. Är just nu nere i källaren men kliar mig just nu i huvudet ordentligt på hur jag ska göra med väggarna.

Har ju läst,hört och prata om att inget organiskt material i källaren pungt!
Har dragit ner mekaniskt Ftx system i huset så även i källaren grävt ur isolerat och lagt ned golvvärme dock inte dränerat än då gatan ska göras om 2027 så väntar jag tills dess och byter allt inkommande servic. Stålreglar, luftspalt är tanken så tänkte åka och prata med en expert på ett byggvaruhus om vad man ska klä väggarna med döm av min förvåning han sa osb/gips så länge du har luftspalt och cirkulation så kommer det funka. Det han tyckte var att sätta in ventilations galler diagonalt på ytterväggarna du luften rör sig.

Jag hatar detta alltid olika svar, (vet att puts å sillicatfärg är det bästa men vill rent inte ha det utan vill kakla/tapetsera måla på vissa ställen, ska dra om elen också så vill helst gömma den dessutom.

Så hur ska man tänka?.sett och Hört flertal snickare som säger osb/gips så länge du inte har någon kontakt med vad som kan sprida fukt och bra ventilation så funkar det.

Hur skulle ni gjort?
 
fråga inte en snickare som kan bara skivor och reglar. Fråga i stället en murare som kan putsa
 
D
En viktig grej är att det inte finns något experter på konsumentvaruhusen! Tycker gaias förslag om att prata med en murare är fenomenalt, det är ingen dum väg att gå i en källare.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jo men alltså gör ju snickarna fel? Man fattar ju att ska man vara 100% säker så är det ju organiskt material fritt som gäller, känns dock lite dyrt börja sätta upp minerit skivor i hela källarn. Och som jag läst så verkar det vara det enda som funkar.
 
D
Du ska inte tänka skivor alls, utan puts. :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Du ska inte tänka skivor alls, utan puts. :)
Våga vägra puts😃
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
Det är okej, det finns ju kakel också. ;)
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Det är okej, det finns ju kakel också. ;)
Ja men vette fan om jag vill kakla direkt på yttervägg, dels måste jag ju fräsa in spår för all el samt att det finns risk det släpper. Allt blir fel hatar att jag inte fyllde igen den bara.
 
Att ha ventiler diagonalt bakom osb/gips är ju tämligen meningslöst. Glöm osb/gips i källare. Tänk puts om det ska hålla en tid.
 
Som sagt vill inte putsaeller om sanningen ska fram så har jag aldrig gjort det. Nån som testat wediskivan?
 
D
Fibergips är ett helvete att hållas med, tungt,.behöver kapas, dammar oerhört, sliter på klingor, plus fibrerna är typiskt organiska.

Har sin plats men inte i källaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.