Hej,
Jag och min sambo har nyligen köpt ett 70-tals suterränghus.
Vi har precis börjat riva utifrån att det räknas som en riskkonstruktion.
Däremot så undrar vi hur man ska tänka när man ska isolera mot yttervägg och vad som är bäst för väggen och huset gentemot fukt.
Ska det putsas eller ska man sätta gips? Lika så undrar vi över golvet, då vi endast har 2,05m i takhöjd så är vi måna om varje centimeter. Vi vill lägga heltäckningsmatta (avsedd för källare) kan man lägga direkt på plattan? Bör man tänka på något extra, som ventilerade socklar el dylikt?

Idag sitter det paneltak, gips tror vi hade varit snyggare, finns det något byggteknisk anledning att byta eller endast estetiskt?

Många frågor från oss, hoppas någon har några bra tips.
Jag bifogar lite bilder så kanske någon har något tips
Mvh Johnas
 
  • Suterränghus inre hörn med oisolerad betongvägg, synliga rör på väggen, och vitt paneltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grovbetongvägg möter en betonggolvplatta i en suterrängvåning under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet hörn i ett suterränghus från 70-talet med synlig betongvägg, träreglar och vit paneltak nära fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundmur och betonggolv i ett 70-talshus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något specifikt problem i källaren som du försöker åtgärda?

Just det här rummet ser ut att ligga över mark - gör viss skillnad i vad som är klokt att göra.
 
Besiktningsmannen påpekade att det sannolikt var en riskkonstruktion och att vi borde riva ut allt. Men ingen lukt eller dylikt har varit problemet. Så egentligen vill vi bara skapa en modernare look med med rätt konstruktion.

Stämmer, halva rummet ligger i marknivå.
 
  • Gilla
Nimhan
  • Laddar…
Hej, Det ser ju kruttorrt ut på väggarna men kanske missat nått. Ligger utrymmet i en sluttning från huset så borde de väl inte vara nån risk för fukt. Rum under mark brukar man ta utifrån och genomföra en dränering samt isolera ytterväggen typ isodrän. Sedan tar man sig an innersidan

Om inte utsidan fixas eller om risken är minimal för grundvatten att nå väggen så försöker undvika träreglar utan går över till stålreglar med luftspalt , innan resten kommer av skikten . Man kan alltid putsa väggen enligt konsten alla regler. Takmaterial är estetiskt grej. Bör väl finnas en ångspärr (plast) även där mot källarutrymmet.
 
K
T Toffeln85 skrev:
Däremot så undrar vi hur man ska tänka när man ska isolera mot yttervägg och vad som är bäst för väggen och huset gentemot fukt.
Ska det putsas eller ska man sätta gips?
Isolera yttervägg gör man från utsidan enligt praxis.
Puts är beprövat, mineraliskt, kan bli fuktig och torka ut utan problem.

Gips är organiskt (pappen) och kan mögla.

Eftersom ni rivit ut allt pga. riskkonstruktion antar jag att ni inte vill bygga nya riskkonstruktioner? Bygg icke-orgnaiskt och isolera från utsidan så har ni gjort det som kan. :)
 
Oj, det var ambitiöst.

Kan du beskriva hur väggen var uppförd innan: exv insida - 13 mm gips, plast, 70 mm träregel, stenull, xx cm lecablock, 5 cm frigolit, puts - utsida. Då kan du säkert få bra råd av någon som brukar skriva här.

Heltäckningsmatta för källare är optimalt. Jag tror inte en ventilerad sockel tillför mycket. Eventuellt måste golvet jämnas av om du är noga.

Paneltaket går säkert att riva ned. Det kan vara uppspikat i på träläkt. Du kan sätta gips istället, men det finns nog inte mycket takhöjd att vinna, den behöver också en läkt. Det kan ligga el och andra rör i mellanrummet som måste få plats. Du kan försöka ta reda på om det är ett betonglock på källaren, eller någon annan slags bjälklag.

Generellt gäller: under mark isolera helst på utsidan. Över mark: isolera på insidan gå bra om det behövs. Du har lite trädetaljer på bilderna, det är väl det enda som kan ruttna. Skall man vara bergsäker får man plocka bort det och ersätta med stål eller sten.

Det finns många sätt att göra detta. Massor av trådar här på forumet. En metod är att regla upp med stålreglar, eventuellt med distans mot väggen och sätta fibergips eller annan fukttålig skiva. Isolering är möjligt ovan mark. Hade du isolering innan och det funkat, varför inte. En annan är att mura på en ny vägg av isolerande lättbetong. Är man supernoga gräver man upp ute, isolerar under mark med dränerande skivor, och över mark med frigolit och putsar om hela sockeln. Det sistnämnda låter helt orimligt om du inte har några problem.

Bryr man sig inte om isolering och vill ha en enkel fuktsäker konstruktion kan man putsa upp befintliga väggar. Lite drygt att fälla in elen, men fullt möjligt. Väggen kommer att bli lite kallare vilket måste kompenseras med mer värme.

Har du några fuktproblem? Mät fukthalten i reglarna så vet du. Är det snustorrt kan du väl göra vad som helst. I ett senare skede kan du gräva upp på utsidan och kolla dräneringen och isoleringen på utsidan som är mycket viktigare.

Jag har ett liknande hus. Träregel direkt mot betong, isolering emellan. INGEN dränering eller isolering på utsidan. Vanlig pappersgips. Superrisk konstruktion. Men det finns inga fuktproblem. Det finns uppemot hundra hus med liknande konstruktion runt ikring. Jag har inte hört att någon har något problem. Därför tänker jag att så länge jag inte har några problem så gör jag lite som jag vill. Ligger huset bra i terrängen och i förhållande till fukt i marken så funkar det ändå. Tänk på att en besiktningsman måste skriva så där. Alla typer av påreglade källarväggar är riskkonstruktioner och det måste han säga för att friskriva försäkringsbolaget och säljaren från ansvar. Men det betyder inte att det finns eller kommer bli problem. Besiktningsmannen kan bara säga att dräneringen är 40 år och uttjänt, han kan inte kontrollera om den faktiskt fungerar. Har du inga symtom på fukt så ta det lugnt, surfa runt lite på bra lösningar för dig och bygg en rimligt fuktsäkrad konstruktion som inte kostar skjortan. Uppstår problem, satsa på utsidan. Av dem jag känner som haft fuktiga källare har alla fått en total förbättring av isolering och dränering på utsidan. Men då ryker ju alla fina växter och annat. Inte kul. Och dyrt.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Oj, det var ambitiöst.

Kan du beskriva hur väggen var uppförd innan: exv insida - 13 mm gips, plast, 70 mm träregel, stenull, xx cm lecablock, 5 cm frigolit, puts - utsida. Då kan du säkert få bra råd av någon som brukar skriva här.

Heltäckningsmatta för källare är optimalt. Jag tror inte en ventilerad sockel tillför mycket. Eventuellt måste golvet jämnas av om du är noga.

Paneltaket går säkert att riva ned. Det kan vara uppspikat i på träläkt. Du kan sätta gips istället, men det finns nog inte mycket takhöjd att vinna, den behöver också en läkt. Det kan ligga el och andra rör i mellanrummet som måste få plats. Du kan försöka ta reda på om det är ett betonglock på källaren, eller någon annan slags bjälklag.

Generellt gäller: under mark isolera helst på utsidan. Över mark: isolera på insidan gå bra om det behövs. Du har lite trädetaljer på bilderna, det är väl det enda som kan ruttna. Skall man vara bergsäker får man plocka bort det och ersätta med stål eller sten.

Det finns många sätt att göra detta. Massor av trådar här på forumet. En metod är att regla upp med stålreglar, eventuellt med distans mot väggen och sätta fibergips eller annan fukttålig skiva. Isolering är möjligt ovan mark. Hade du isolering innan och det funkat, varför inte. En annan är att mura på en ny vägg av isolerande lättbetong. Är man supernoga gräver man upp ute, isolerar under mark med dränerande skivor, och över mark med frigolit och putsar om hela sockeln. Det sistnämnda låter helt orimligt om du inte har några problem.

Bryr man sig inte om isolering och vill ha en enkel fuktsäker konstruktion kan man putsa upp befintliga väggar. Lite drygt att fälla in elen, men fullt möjligt. Väggen kommer att bli lite kallare vilket måste kompenseras med mer värme.

Har du några fuktproblem? Mät fukthalten i reglarna så vet du. Är det snustorrt kan du väl göra vad som helst. I ett senare skede kan du gräva upp på utsidan och kolla dräneringen och isoleringen på utsidan som är mycket viktigare.

Jag har ett liknande hus. Träregel direkt mot betong, isolering emellan. INGEN dränering eller isolering på utsidan. Vanlig pappersgips. Superrisk konstruktion. Men det finns inga fuktproblem. Det finns uppemot hundra hus med liknande konstruktion runt ikring. Jag har inte hört att någon har något problem. Därför tänker jag att så länge jag inte har några problem så gör jag lite som jag vill. Ligger huset bra i terrängen och i förhållande till fukt i marken så funkar det ändå. Tänk på att en besiktningsman måste skriva så där. Alla typer av påreglade källarväggar är riskkonstruktioner och det måste han säga för att friskriva försäkringsbolaget och säljaren från ansvar. Men det betyder inte att det finns eller kommer bli problem. Besiktningsmannen kan bara säga att dräneringen är 40 år och uttjänt, han kan inte kontrollera om den faktiskt fungerar. Har du inga symtom på fukt så ta det lugnt, surfa runt lite på bra lösningar för dig och bygg en rimligt fuktsäkrad konstruktion som inte kostar skjortan. Uppstår problem, satsa på utsidan. Av dem jag känner som haft fuktiga källare har alla fått en total förbättring av isolering och dränering på utsidan. Men då ryker ju alla fina växter och annat. Inte kul. Och dyrt.
C camelspin skrev:
Oj, det var ambitiöst.

Kan du beskriva hur väggen var uppförd innan: exv insida - 13 mm gips, plast, 70 mm träregel, stenull, xx cm lecablock, 5 cm frigolit, puts - utsida. Då kan du säkert få bra råd av någon som brukar skriva här.

Heltäckningsmatta för källare är optimalt. Jag tror inte en ventilerad sockel tillför mycket. Eventuellt måste golvet jämnas av om du är noga.

Paneltaket går säkert att riva ned. Det kan vara uppspikat i på träläkt. Du kan sätta gips istället, men det finns nog inte mycket takhöjd att vinna, den behöver också en läkt. Det kan ligga el och andra rör i mellanrummet som måste få plats. Du kan försöka ta reda på om det är ett betonglock på källaren, eller någon annan slags bjälklag.

Generellt gäller: under mark isolera helst på utsidan. Över mark: isolera på insidan gå bra om det behövs. Du har lite trädetaljer på bilderna, det är väl det enda som kan ruttna. Skall man vara bergsäker får man plocka bort det och ersätta med stål eller sten.

Det finns många sätt att göra detta. Massor av trådar här på forumet. En metod är att regla upp med stålreglar, eventuellt med distans mot väggen och sätta fibergips eller annan fukttålig skiva. Isolering är möjligt ovan mark. Hade du isolering innan och det funkat, varför inte. En annan är att mura på en ny vägg av isolerande lättbetong. Är man supernoga gräver man upp ute, isolerar under mark med dränerande skivor, och över mark med frigolit och putsar om hela sockeln. Det sistnämnda låter helt orimligt om du inte har några problem.

Bryr man sig inte om isolering och vill ha en enkel fuktsäker konstruktion kan man putsa upp befintliga väggar. Lite drygt att fälla in elen, men fullt möjligt. Väggen kommer att bli lite kallare vilket måste kompenseras med mer värme.

Har du några fuktproblem? Mät fukthalten i reglarna så vet du. Är det snustorrt kan du väl göra vad som helst. I ett senare skede kan du gräva upp på utsidan och kolla dräneringen och isoleringen på utsidan som är mycket viktigare.

Jag har ett liknande hus. Träregel direkt mot betong, isolering emellan. INGEN dränering eller isolering på utsidan. Vanlig pappersgips. Superrisk konstruktion. Men det finns inga fuktproblem. Det finns uppemot hundra hus med liknande konstruktion runt ikring. Jag har inte hört att någon har något problem. Därför tänker jag att så länge jag inte har några problem så gör jag lite som jag vill. Ligger huset bra i terrängen och i förhållande till fukt i marken så funkar det ändå. Tänk på att en besiktningsman måste skriva så där. Alla typer av påreglade källarväggar är riskkonstruktioner och det måste han säga för att friskriva försäkringsbolaget och säljaren från ansvar. Men det betyder inte att det finns eller kommer bli problem. Besiktningsmannen kan bara säga att dräneringen är 40 år och uttjänt, han kan inte kontrollera om den faktiskt fungerar. Har du inga symtom på fukt så ta det lugnt, surfa runt lite på bra lösningar för dig och bygg en rimligt fuktsäkrad konstruktion som inte kostar skjortan. Uppstår problem, satsa på utsidan. Av dem jag känner som haft fuktiga källare har alla fått en total förbättring av isolering och dränering på utsidan. Men då ryker ju alla fina växter och annat. Inte kul. Och dyrt.

Tack för input :)

Vi har inte stött på något som skulle visa på att det funnits/finns fukt i väggarna. Fuktmätaren visade torrt. Endast ett yta på drygt 1m2 på plattan visade mer fukt, detta såg vi i samband med att vi rev ut parketten med underliggande papp och plast. Nu är ytan torr, men vad det innebär längre ner i plattan vet man ju inte.
Bör man vidta några åtgärder eller kan ett mer ventilerat golv (heltäckningsmatta) än tidigare, främja just fukten som kan komma från plattan?

Att dränera och isolera på utsidan känns långt bort då det skulle innebära rivning av utbyggnader/altan bla. Så vi hoppas att då vi inte upptäckt någon fukt med tidigare riskkonstruktion, så finns möjligheten att bara göra det bättre med rätt material.

Tidigare var väggen uppbyggd enligt följande:
insida -pålimmad träpanel, 13 mm hard board (ser det ut som), 45 mm träregel, stenull, 25 cm Betonghålsten, puts - utsida.

Vi har resonerat lite så här:
Jämna av golvet så att "innerplatta" möter yttervägg
Sätta stålregel med luftspalt - bör vi även ha luftspalt underifrån?
Någon form av isolering, cellplast?
Gips

Sen skulle vi vilja lägga golvvärme i hallen och sedan klinkers. Då det är en begränsad yta och marknivå så tänker vi att det är möjligt. Bu eller Bä på det?
 
T Toffeln85 skrev:
Vi har inte stött på något som skulle visa på att det funnits/finns fukt i väggarna. Fuktmätaren visade torrt.
...
Att dränera och isolera på utsidan känns långt bort då det skulle innebära rivning av utbyggnader/altan bla. Så vi hoppas att då vi inte upptäckt någon fukt med tidigare riskkonstruktion, så finns möjligheten att bara göra det bättre med rätt material.
If it ain't broke, don't fix it - tycker ni resonerar klokt! Vill ni ha ett bättre klimat i källaren går det att lösa med en luftvärmepump (y)
 
Just plast och parkett i källaren är kanske inte någon höjdare, så det är en mycket bra åtgärd att ta bort den och lägga en matta som andas. Dom där källarmattorna skall ju tåla fuktpåslag, och golvet kan hela tiden torka in i rummet.

Väggar med luftspalt är säker också bra. Då kan ju en ventilerad list uppe och nere ha viss funktion, och att skivorna inte sluter tätt mot golv och tak. Någon slags isolering mellan reglarna är nog bra för att undvika dålig akustik och trumljud i väggarna. Jag hade tagit stenull, mest för jag är van vid det, lätt att skära till, bra ljuddämpning, brandsäkert.

Någon annan kan säker ge ett bra exempel på hur man bygger en sådan vägg. Själv har jag funderat på det - men jag fattar inte riktigt principen. Stenväggen kan ju torka inåt med luftspalt så det är ju bra. Men kondens då? Det lär ju bli en kall stenvägg bakom skivorna - och om det kommer in fuktig varm luft i mellanrummet borde det kondensera på muren. På vintern, då inneluften är riktigt torr kanske det inte är någon problem. Men på försommaren är ju grunden kallare än luften. Det kan vara varmt och fuktigt ute, men svalt i källaren. Då stiger luftfuktigheten i källaren om man ventilerar med friskluft utifrån. Då borde det finnas risk för mycket kondens i mellanrummet? Jag märker det tydligt i min källare. Runt 20% rf på vintern, 60% framåt juni kör då avfuktare, det kan stiga ytterligare under sommaren beroende på väder. Någon som kan upplysa om luftspalt och kondens?
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Ang golvvärme har jag för mig att det är den oisolerade plattan som är problemet, det kan bli fuktvandlring om man värmer upp marken under. Hur kinkigt det är och hur liten yta som är "ok" vet jag inte.

Är det en mindre yta kan det ju vara rimligt med jobb att bila bort, snygga upp under och lägga modern isolering för att sedan gjuta upp med golvvärmen inbakad. Vad jag förstått så skall det vara mindre risk om man isolerar under.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.