Har ett badrum i källaren som skall totalrenoveras. Väggar och golv är av betong. Osäker på hur jag skall börja då det som i flesta gamla källare kommer in lite fukt genom väggar och golv. Hur tänker man här? Misstänker att man vill ha ett tätt badrum men att väggar/golv måste få andas?

Eller kör man våtrumsgips direkt på alla betongväggar och våtrumsprimer på golvet?
 
Man brukar fuktspärra runt golvbrunnen/i duschen men låta andra ytor kunna andas. Det finns specialprodukter för källarbadrum som släpper igenom ånga men inte vatten, men jag har inte riktigt koll på dem.

Gipsskivor är inte så bra, bättre att putsa eller spackla väggarna släta om det är betong.

Fundera hur du vill göra med golvet. Om du ska ha klinker blir det kallt på golvet. Vill du ha golvvärme rekommenderar man isolering under. I vilket fall som helst måste du byta golvbrunnen och då passar många på att byta avloppsrör en bit. Då har du redan bilat upp en del av betonggolvet, så då kanske det är läge att gräva upp resten också för att isolera under golvet och gjuta nytt golv med vattenburen värme?
 
  • Gilla
Grains
  • Laddar…
Man brukar även lägga tätskikt i duschplatsen om ca. 30 cm utanför, totalt en meter typ... Sen förstås tätskikt på alla innerväggar.
Ytterväggar måste putsas...

Ett alternativ är att bygga (eller köpa) en "Nivell" vägg. Då lägger du plåtreglar och reglar ut väggen och bygger "luftkanaler". Insug för luft placerar du (helst) utanför badrummet och sen en fasadfläkt på utsidan.
Då kan du även använda Fibo-Trespo färdigt kaklade skivor som även då är vattensäkra...
 
  • Gilla
Grains
  • Laddar…
Tack för svar! Tanken är att göra ett komplett stambyte i samband med detta. Låg takhöjd gör att jag dock känner mig lite motsträvig över golvvärme(+isolering) trotts att det blir klinker. Gillar inte heller att göra en luftspalt för väggar då det känns som det tar upp onödigt mycket utrymme.

Betongväggar: Förstår jag det rätt att jag lägger puts för att jämna ut väggarna och sätter tätningsduk direkt på detta?(=inget genomsläpp för fukt i väggar)

Betonggolv: Aldrig renoverat förut men normalt sätt brukar man väl ha primer-flytspackla-tätningsduk över hela golvet. Vad menas med att bara täta duschzonen? Är det flytspackling och klinker direkt på betongen då vid toalett och handfat? Känns läskigt samtidigt som jag förstår tanken med att låta fukten komma upp underifrån. Tänkt sätta en brunn under handfat också om det mot alla odds skulle bli läckage.

Edit: Normalt sätt skall det ju aldrig vara vatten utanför duschen..
 
Vi går i liknande tankar, men det ligger åtminstone något år framåt i tiden. Vi har också betong överallt och lutar just nu åt att helt strunta i allt vad tätskikt heter. Vi tänker att det inte finns något organiskt material som kan ta skada. Bara putsa väggarna och kanske sätta klinker på golvet. Vi tänker dessutom ha duschkabin så det blir inte ens mycket vatten över golvet.

Det ska bli en liten dusch och toalett i anslutning till en bastu.

Vad tänker du skydda med tätskikten?
 
K
Grains skrev:
Betonggolv: Aldrig renoverat förut men normalt sätt brukar man väl ha primer-flytspackla-tätningsduk över hela golvet. Vad menas med att bara täta duschzonen? Är det flytspackling och klinker direkt på betongen då vid toalett och handfat? Känns läskigt samtidigt som jag förstår tanken med att låta fukten komma upp underifrån. Tänkt sätta en brunn under handfat också om det mot alla odds skulle bli läckage.

Edit: Normalt sätt skall det ju aldrig vara vatten utanför duschen..
Tänk på att välja rätt typ av primer, som är diffusionsöppen så att plattan/golvet kan andas.
Om du inte tänker bryta upp hela betonggolvet och idag har mindre sprickor så hade jag övervägt en mindre armeringsmatta i flytspacklingen. Rostfri sådan, givetvis.
 
Jag har också låg takhöjd och just därför körde jag all in.

Bilade bort gamla betonggolvet, grävde ur 30 cm jord och grus, jämnade av med Leca-kulor, isolerade med 2 X 7 cm frigolit, gjöt nytt golv med värmeslingor. Jag fick då ca 5 cm lägre golvnivå än tidigare och därmed högre upp till taket.

Sök på Källarprojekt så kan du se vilka jättejobb andra har gjort.
 
bakterie skrev:
Vad tänker du skydda med tätskikten?
Tanken är att duscha direkt på golvet så ett tätskikt är nog bra att ha i duschen.

Fred vom Jupiter skrev:
Jag har också låg takhöjd och just därför körde jag all in.

Bilade bort gamla betonggolvet, grävde ur 30 cm jord och grus, jämnade av med Leca-kulor, isolerade med 2 X 7 cm frigolit, gjöt nytt golv med värmeslingor. Jag fick då ca 5 cm lägre golvnivå än tidigare och därmed högre upp till taket.

Sök på Källarprojekt så kan du se vilka jättejobb andra har gjort.
Tack för input! Kanske ändå är vettigt att satsa på att gräva upp lite extra när ändå stambyte skall göras för att få isolering och golvvärme.... Har någon en bra rekommendationsmall på hur detta skulle kunna göras från start till slut?
Kollat på lite källarprojekt men då alla gör olika skulle det kännas tryggt att ha tydliga instruktioner med tanke på det stora jobb som det innebär. Bra guide finns här:
http://www.fixartv.se/bygga-badrum
Men här tas tyvärr inte källare med i beräkningarna.

Min bild just nu är att det är samma metod som vanligt badrum men hoppa helt gips på väggar och isolera golvet(som består av jord, grus eller betong om plattan är djup) med frigolit eller isodrän och lägg värmeslingor direkt ovanpå detta? Idag har vi frigolit liggandes direkt mot plattan och det orsakar fukt. Så något borde behövas innan isoleringen när man bilar upp plattan? Sen bör det också finnas "special" primer innan värmeslingorna?..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.