Hej,

Detta är mitt först inlägg på detta forum. Hoppas det är aktivt och att jag kommer att få många roliga besök här.

Nu till mina tankar.

Vi (min familj, fru och dotter på 9 månader) har äntligen hittat ett boende som passar bättre än 3 våningars hyreshus utan hiss. Nu har vi köpt ett radhus i östra Göteborg. Området känns tryggt och mysigt.

Det är en del saker som behöver fixas till i huset. Jag tänkte att kanske någon här kan hjälpa mig med lite praktiska tips, vad som bör prioriteras, i vilken ordning osv.

Följande behöver fixas:
- Dränering (aldrig gjord, huset är 70 år gammalt, dock inga lukter eller fuktkänsla i källaren, vi vill använda källaren som boyta)
- Sprickor i putsen både på utsida och inne i pannrummet
- Källartrappan och muren runt trappan har omfattande sprickor
- Fönster, en del färg har lossnat från flera fönster, mest på bläcket runt om men även på trämaterialet, enligt besiktningmannen är dock inte fönstrena ruttna, men behöver målas. Köpa nya eller slipa och greja?
- Tapetsera
- En balkong som utgör säkerhetsrisk. Gamla plank, men stålbalken är ok.

Givetvis är det väl upp till oss i vilken ordning vi gör dessa saker, men jag skulle vilja ha lite råd och tips om det finns något sämre eller bättra sätt att arrangera jobben. Helst skulle jag vilja att allt var klart innan vi flyttade in, men det krävs ju nästan att man bor där för att veta mer i detalj vad som behöver göras.

Tilläggas bör att jag inte har tid eller kunskap att göra jobben själv.

Tack på förhand!

Mvh
 
Ja det är ju inte så lätt och vissa saker kan ju vara med eller mindre omfattande när man väl börjar rota i det, det är ju det som är "charmen" med äldre hus. Det är ju också en fråga om hur länge ni kan ha dubbelt boende och de ekonomiska förutsättningarna. Har ni en hög budget och lång tid på er så ta de jobb som känns störst och mest "inkräktande" på vardagslivet. T.ex. så är det kanske ok att ha folk som putsar om fasaden under tiden ni bor där, men inomhusrenovering är kanske tråkigare att göra när man flyttat in och packat upp.

Vissa saker kan man kanske rangordna. T.ex. så kan man ju fråga sig om inte dräneringen klarar sig något år till, om det nu gått 70 år. Däremot så kanske inte fönsterna gör det, planerar du inte att byta fönster helt och hållet så kan det vara läge att rädda dessa.

Sen får man kanske gruppera ihop lite arbete, dränering kanske kommer kräva att man river upp delar av trädgården i processen, skall man kanske passa på att gräva ut och byta källartrapp och muren samtidigt t.ex.

Inomhus, hur är det där, du skriver tapetsering, är det överallt eller? Mer inomhusjobb? Måla tak, nya golv? Kök/bad? Då skulle jag prioriterat att t.ex. få klart kök, bad, vardagsrum och kanske dotterns rum innan ni flyttar så att man har några rum där man slipper leva i byggdamm. Men återigen (utan att krossa alla förhoppningar ;) ) , räkna kallt med att mer dyker upp när ni börjar rota.
 
Är också inne på att fönster är viktigast. Vem/vilka är bra på att göra en bedömning över dess skick? Kan det göras under våren innan man flyttar in?

Om man väntar är det någon fara för huset (fukt etc) om färgen som flagnat eller är det bara fönstrena i sig själva som tar stryk?

Kanske en dränering hinns med samtidigt? Vill få det gjort även om det inte är akut. Stör det boendet mycket? Jag menar trappor och altaner måste väl ner? Det är ju i en radhuslänga (ej gavel) så det kräver ju eventuellt lite samordning med grannarna, vilket talar för att vi borde vänta tills vi bott in oss lite.

Tapeter känns inte så viktigt, det är mest estetiskt, lite skavda partier längs med sängar och sånt. I övrigt är interiören helt ok standard, badrum och kök hyfsat nytt.

Planen skulle kunna se ut såhär:
April-Maj (innan inflytt): balkong, fönster, dörrar
Sommaren: dränering, murning
Senare: Tapetsering, målning tak
 
Redigerat:
Fönster skrapar man bort lös färg på, vem som helst borde sen kunna skilja friskt trä från ruttet. Annars får Du ta dit en snickare som kollar det och en målare som målar.
Dränering är det viktigaste att åtgärda innan det börjar läcka in fukt men har det klarat sig i 70 år så står husen på ett väldigt bra ställe för så länge håller ingen tätning. Eftersom Du bor i radhus borde Du samordna dräneringen med övriga grannar, det är omöjligt att gräva upp bara din grundmur utan att det påverkar närmaste grannarnas tomt.
Så börja med fönster och utvändig puts, en putsad fasad som spruckit riskerar att bli värre för varje vinter när vatten tränger in och fryser till is.
Friska fönster ska Du nog inte byta, bättre att måla och sätta nya tätningslister.
Källartrappan kommer precis som putsen att frysa sönder mer och mer men samma murare som fixar putsen kan fixa det.

Jag rekommenderar dej att bo där ett tag innan Ni gör några omfattande ingrepp, brukar ta ett tag att hitta rätt i hur man ska göra.
Egentligen rekommenderar jag också att Du gör jobbet själv men det vill Du uppenbarligen inte :) så läs noggrant igenom alla trådar på forumet som handlar om hantverkare och deras klantighet innan Du beställer jobbet. Sen är det i alla fall så att Du måste ha lite tur om Du inte personligen känner dom som gör jobbet.
Det är inga billiga jobb Du ska leja bort heller så ta in så många offerter Du orkar.
 
min rekomendation e oxå att ni flyttar dit, bor in er lite, och känner av läget. då tror jag det är lättast för dig att ta ställning till prio1. sedan tillkommer alltid annat när man väl flyttat in.
 
Dum fråga kanske, men kan man putsa källarväggen på utsidan innan man dränerar?
 
Perfaus skrev:
Dum fråga kanske, men kan man putsa källarväggen på utsidan innan man dränerar?
Den ovan mark? ja det går bra men är inte så smart, stor risk för skador när Ni gräver upp för att dränera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.