Jag har ett hus från 1967 med gillestuga i källaren. I golvet finns sedan huset byggdes vattenburen golvvärme och på golvet låg ett fult laminat golv. Det har varken luktat eller funnits någon synlig fukt på golv eller furu listerna, men då jag vill snygga till rummet och börja använda rummet mer var tanken att ta bort laminat golvet och lägga klinker. Upptäckte när jag tog upp laminatgolvet att det ej var betong under (var så i gästrummet i källaren) utan först ett lager golvmasonit och under det ett massivt furugolv. Rev bort alltihop och upptäckte att golvvärmen i detta rum låg på regelverket till furugolvet och inte i betongen som i gästrummet. Har tagit bort reglar och trästumparna som var ingjutna i golvet och står nu med detta rum.
20140228_172919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så nu till frågan: någon som har en bra ide på billig lösning där man kan behålla golvvärmen?
Av allt material jag tagit bort var det endast dom ingjutna trästumparna och två ställen där dom lagt golvbrädorna direkt mot betongen (vid trösklarna) som det fanns fukt och dålig lukt.
 
Är ingen expert på området men nu när du rivit bort allt så fint hade jag bytt ut de gamla stålrören mot ny golvvärmeslang. Golvvärmeslang är inte dyrt så det den extra kostnaden hade jag själv lätt tagit.
Sen beroende på höjd hade jag antingen gjutit eller flytspacklat in slangen.
 
Just det glömde nämna höjden innan från rör ner till plattan är det ca 50mm och från platta upp till tidigare golvyta var det ca 110mm.
Stålrören är i nyskick, inte ens rost där dom svetsat ihop skarvarna. Byta ändå?
Under rören låg där innan 50mm gullfiber om man nu skulle gjuta in golvvärmen ska man lägga cellplast isolering under?
 
Hur stort är rummet?
Vilken diameter har värmerören och vilken CC ligger de på?
Hur slät är betongplattan? dvs tror du att man skulle kunna lägga ett golv direkt på?
Hur är väggarna gjorda? dvs putsad sten/betong eller uppreglade med skivor?
Är huset dränerat nyligen?
Var isoleringen du tog bort helt torr och luktfri?
Låg det någon plast som fuktspärr?
 
Finns det isolering under betongen?
 
Rummet är ca: 31 m2
Rörens diameter är 22 mm och ligger på ca 550 mm cc
plattan är inte så slät att man kan lägga tex klinker direkt på den.
väggarna är putsade.
Huset är ej nyligen dränerat, då vi ej har märkt fukt någonstans i källaren har det hamnat långt ner på listan med projekt;P Det ligger dock med i planen på att göras någon gång dom närmaste åren.
Isoleringen var torr och det låg typ plastpåsar under ej byggplast. fanns lite unken lukt i dom högar med sågspån dom lämnat under plasten när dessa låg i ann mot klossarna som var ingjutna. Plattan ser även ut att va målad med någon svart färg (asfalt?) Tror inte det ligger någon isolering under plattan.
 
Om det inte finns fukt kanske man kan lägga cellplast, sen skivor med spår och ny slang? Vad säger ni andra? Annars borde det bli extrem värmeförlust nedåt?

Jag tycker som de ovan att du ska byta till ny golvvärmeslang när du ändå har det öppet. Då slipper du risker att det läcker om 10-20 år. Kostnaden är som sagt liten.

Kul projekt!
 
Hej
Precis sådär ser det ut hemma hos oss tom samma årtal. Är det Casper Höglund bygg som byggt din kåk också ? Exakt samma konstruktion med dessa rör och samma bygghöjd.
Jag håller som bäst på att montera ett Granab golv.
Titta på Granab eller Nivell.Jag valde att sätta rörisolering runt stålrören och köra med radiator.
Jag undersökte cellplast alternativet men plattan är för ojämn och ska man gjuta är det antingen EPS cement och flytspackel eller bila,isolera gjuta som gäller.Betongen har armering från helvetet bara sten och armeringsjärn.
Dessa stålrör håller förmodligen minst 40-50 år till då vattnet i dessa är dött korroderar inte rören.
Börjar man rota i dessa rör är nog risken för läckage större.Har det varit tätt i nästa 50 år lär det vara tätt i 50 år till.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.