Hej Vi har en gästtoalett på övervåningen som jag har tänkt renovera. Väggarna har jag fixat med 6mm gipsskivor och tänkt måla på efteråt. På golvet ligger en plastmatta som känns väldigt robust och hård och går dessutom ca 10cm upp mot väggarna. Inga sprickor eller annat förutom hålen där toalettstolen satt. Min första tanke var att lägga klinker med flexfix direkt på mattan men efter läst på lite känns det lite osäker. Hur ska man göra i det här fallet. Kan jag lägga på klinker då mattan är stabil och hel eller måste jag riva mattan och lägga gipsskivor och sen tätningsfolie för att kunna lägga klinker?
 
  • Robust plastmatta på golv med uppvikt kant mot gipsskivklädd vägg, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervånings gästtoalett under renovering med brun plastmatta på golvet och vitmålade gipsskivor på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Du måste ha rätt avstånd mellan reglarna under golvet. Tuffare krav för klinker än plastmatta så behöver troligen kompletteras
 
Nu får nån gärna rätta mig om jag har fel, men räknas gästtoalett med enbart toa och handfat som våtutrymme? Gäller isåfall samma regler som för badrum med dusch osv?
 
Jag utgår från att ni inte har någon golvbrunn. Vet du om det finns golvspånskiva under mattan? isf skulle jag skruvat golvgips på mattan och tätat skarvar och mot väggar ordentligt. Sedan kan du lägga tätskikt med ca 10 cm uppvik mot väggarna, lägg klinkers på golv och en "list" 10 cm upp på väggarna och måla sedan. Blir fint som snus!
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Nu får nån gärna rätta mig om jag har fel, men räknas gästtoalett med enbart toa och handfat som våtutrymme? Gäller isåfall samma regler som för badrum med dusch osv?
Det är inget våtrum men numera ska toalett med handfat utan dusch ha tätskikt på golv med uppvik på väggarna.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag utgår från att ni inte har någon golvbrunn. Vet du om det finns golvspånskiva under mattan? isf skulle jag skruvat golvgips på mattan och tätat skarvar och mot väggar ordentligt. Sedan kan du lägga tätskikt med ca 10 cm uppvik mot väggarna, lägg klinkers på golv och en "list" 10 cm upp på väggarna och måla sedan. Blir fint som snus!
Jag tror att det måste finnas spånskiva under då golvet sviktar inte alls och känns väldigt stabilt. Om man ändå ska lägga på nytt tätskikt är det inte bättre att riva bort mattan så inte golvet höjs alldeles för mycket?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du måste ha rätt avstånd mellan reglarna under golvet. Tuffare krav för klinker än plastmatta så behöver troligen kompletteras
Är det 30cm som gäller om man ska lägga klinker även om det ligger spånskiva på?
 
Åsa Lund
Kdentist123 Kdentist123 skrev:
Är det 30cm som gäller om man ska lägga klinker även om det ligger spånskiva på?
Kolla BBV, kan inte reglerna utantill
 
Kdentist123 Kdentist123 skrev:
Är det 30cm som gäller om man ska lägga klinker även om det ligger spånskiva på?
Det beror på spännvid och dimension på golvreglar. Sök exempelvis på ”bjälklag badrum” i valfri sökmotor så hittar du mycket info.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det beror på spännvid och dimension på golvreglar. Sök exempelvis på ”bjälklag badrum” i valfri sökmotor så hittar du mycket info.
Allt jag hittar gäller ju badrum. Jag kommet varken ha en dusch eller badkar. Och som sagt det ligger nog en spånskiva under då golvet just i den toaletten sviktar inte alls som resten av övervåningen. Detta började med en idé att bara fräscha upp toaletten men verkar bli mycket svårare än så
 
Jag tänker att förutsättningarna borde vara samma för en toalett med både tätskikt och kakel på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.