Hej,

Vi håller på att renovera en gästtoalett (WC och handfat) på ca 2 kvm på bottenvåningen. Huset från 1975 är byggt på platta med överliggande isolering. Från början var vår plan att låta det befintliga stengolvet ligga och bara göra om tak och väggar. Jag gjorde dock en hastig manöver och vips så var stengolvet utrivet utan någon djupare planläggning för det nya golvet.

Håller nu på att försöka förstå hur golvets olika lager ska byggas upp. Ambitionen är att lägga golvvärme (T2 blå) på 1 kvm (precis så att det går att få ut den ytan utan att lägga under inredning) och klinkers. För att få plats med golvvärmen utan att göra det nya golvet högre än tidigare håller vi på att bila ut golvet. Där vi har bilat ut så har vi kommit ned ca 65 mm under tidigare golvnivå. Om vi har tänkt rätt så är planen;

1. Svämkant ca 10 mm
2. Klinker 9 mm
3. Fix 4 mm
4. Primer
5. Tätskikt 2 mm
6. Primer
7. Flytspackel 15-20 mm
8. Golvvärme
9. Fästprimer

Totalt ca 45 mm

Våra frågor:

1. Tänker vi rätt angående ovan lager och antagande om höjder?

2. Där vi har bilat bort bruk, fix etc så har vi kommit ned till ett grovbetonglager(?), se bild. Detta lager är väldigt ojämnt. Hur gör vi smidigast för att få ett jämnt och lämpligt underlag för att kunna lägga golvvärmen? Har ca 20 mm tillgodo av bygghöjden

golv_gästtoa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Väggarna som tidigare hade tapet ska kaklas. Tänker oss att sätta ett nytt lager gips på befintliga gipsskivan (tapet bortriven). Rörgenomföringen till WC-stolen sticker bara ut 15 mm från befintliga gipsskivan exkl rörkopplingen (bild). Med ett extra lager gips på 13 mm och sedan fix och kakel så är utsticket för kort. Hur kan man lösa detta?

genomföring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla råd!
 
Normalt vill man ju ha isolering under golvvärme.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Angående golvvärmen hade jag lagt ut rotnät på distanser så det ligger jämnt och stabilt, satt fast golvvärmen i nätet och sen flytspacklat.

Ang.röret så är ju det bästa att byta ut det, vad har du på andra sidan väggen?
 
  • Gilla
Sesulo
  • Laddar…
Den lilla golvvärmeslingan får det jobbigt att värma upp hela plattan.
 
vad gäller röret så antar jag att skälet för ett lager gips till, är att få rät styvhet? Då skulle jag nov överväga att på just dne väggen riva bef. gipsskiva. Sätta tätare med reglar (cc30) och sätta en enkel gips. Alternativet är att byta ut röret.
 
@hempularen - Är det direkt olämpligt att inte lägga isolering under? Är novis inom området men har läst synpunkter kring både fuktvandring och givetvis energiåtgången

@hagv - Tack för tipset! Har läst på lite om detta och det känns som något jag kan få till

@imported_Benno - Blir det enbart "komfortvärme" med den slingan? Har du några tips på alternativ? Tidigare har gästtoaletten värmts med ett elelement. Detta hoppas jag kunna ersätta med golvvärme.

@hempularen, hagv -. Ja, anledningen är att få styvhet till kaklingen då det bara är ett lager gips idag och cc 60 (innervägg mot angränsade klädkammare). Spontant låter det enklare att riva och regla om cc 30 än att byta röret?

Som alternativ till golvvärmen med tanke på underlag och förutsättningar hade ni istället flytspacklat igen och lagt klinker och sedan haft en badrumsmatta på golvet? Då får väl elementet vara kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.