Jag tänkte se om jag kunde ta tag i en av fasaderna nu i vår. Fasaden är den mot söder och också den som tagit mest stryk och målats om flest gånger. Problemet är midjan på huset där hantverkarna gjort en riktig tabbe. Som det ser ut nu är ändträet svårt att komma åt, svårt angripet och plåten pekar i bästa fall rakt ut och i värsta fall lutar den IN mot huset. Detta är första och enda gången jag kommer resa en ställning så det är nu eller aldrig som gäller.

Såhär ser det ut iaf. Notera dock att bilderna är tagna på norr-fasaden då jag helt enkelt inte kommer upp på söder-fasaden. Konstruktionen är densamma men andelen sprickor, flagnat och ruttet trä är högre på söder-sidan.

Närbild på vitmålade plank med skuggor, lutning mot ljus bakgrund, textur och detaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband ligger mot husgrund, yttervägg, mäter avstånd eller höjd, byggkontroll eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälinjal mot vit vägg, mätning, fokus på skala, arkitektonisk detalj, inomhus eller utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur löser jag detta så lätt och billigt som möjligt? Jag hade funderat i termer av att lossa panel och läkt längst ner hela vägen, böja ut den så gått det går, såga av allt med cirkelsåg så jag får mer utrymme och nytt friskt trä i änden att behandla, ev byta plåt mot en bättre profil och lossa den tvärgående brädan under plåten och minska dess bredd om plåten inte passar bra nog. Antar att det kommer bli ett helvete att få loss och peta in en ny plåt utan att ta bort fasadbräderna helt.

Alt om man kunde låta den gamla plåten sitta och bara såga av panelbrädorna, samt minska bredden på den tvärgående brädan så att plåten kan bockas ned lite.

Precis som resten av huset är det lockläkt med hattprofil från helvetet som gäller. Det finns få saker jag hatar med sådan passion som denna värdelösa kosmetik-läkt men nu är det som det är och jag har iaf sett till att köpa rillad hattläkt när jag köper nytt så att färgen fastnar lite bättre.
 
  • Gilla
jespgrun
  • Laddar…
Har varit lite i samma sits att avståndet varit för litet mellan panelände och plåt. Jag har två midjor runt hela huset totalt ca 100 meter midja. Jag försökte först med cirkelsåg och att försöka skruva upp en bräda som stöd/anhåll men plåten var i vägen. Sågade/kapade allt med en bosch multisåg men med bra bosch-blad med stora tänder. Det gick några 5-pack till hela huset förstås då en del spik satt nära där jag kapade och att det är lätt att skrapa i plåten när man kommit igenom träet. Vid målning efteråt målades plåten i samma färg som panelen. Jag sågade med nya blad nästan in till plåten och bytte till ett gammalt för att spara blad. Jag valde ett avstånd på ca 3 - 3,5 cm och kunde på så sätt rädda nästan all panel, då begynnande röta var längst ner. Du kommer nu år att olja/måla ändarna bättre.
Då det gäller plåten vet jag inte ev att du måste byta/klyva midjebrädorna till 1 cm mindre eller nåt ...?
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Nu har jag fått upp ställning och börjat kolla på väggen. Plockat ned midjebrädan och minskat bredden så att jag kan bocka ned plåten och få bättre fall. Ska se om jag också kan få lite mer luft mellan panelen ovanför och plåten.

Väggdetalj med vitmålad panel och fönster, tecken på slitage och behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat peta lite i virket och det var lite sämre än jag hade förväntat mig. Jag tänker mig att såga av och skarva panelbrädor där det går. Sparar ju en hel del material och kanske lite jobb (med att köra hem virke om inte annat).

Läkten kan jag nog inte skarva då jag inte har exakt samma profil som när det begav sig 1999. Bra nära sida vid sida men inte så nära att man kan skarva utan att det syns tror jag. Dessutom är den nya läkten rillad vilket förhoppningsvis kommer ge bättre fäste för färgen.

Träpanel med färgflagning och rötskador vid nederkanten. Behov av underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönsterbleck känns inte flummigt monterat. Bara att gör fyra nya bleck antar jag, korrekt vikta, monterade och infällda. Om det nu finns något att skruva i bakom horisontellt. Spikningen vertikalt gör att blecken idag sitter löst.

Vit fönsterkarm och fönsterbleck med synlig smuts och slitage nära en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Droppbleck inte heller optimalt. Ska man göra om så man får invik på sidorna? Verkar i övrigt tät nog mot panel (med silikon bakom) men det har varit läckage för ett antal år sedan när läkten gav sig längre upp. Hade varit smidigt med någon annan lösning som fångat upp eventualiteten med vatten som rinner bakom läkt eller panel.

Träfönsterfoder med flagande vitmålning och tecken på röta eller skada. Behöver underhåll och eventuellt utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla fel är tack vare s.k. "hantverkare".
 
Överblecket / droppblecket är också lite konstig lösning. Frågan är hur man löser detta bäst?

Närbild av vitmålat fönster med flagande färg och tecken på slitage, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solskadad, avskalad färg på träpanel vid ett fönster, behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köpte lite olika bleck på byggmarknaden. Såg sen att underblecket (vänster) inte kommer fungera då ryggen inte går upp tillräckligt långt, inte passar in i fönstrets profil samt att de gjorda hålen från fabrik ändå hamnar för långt upp.

Frågan är då om man inte lika gärna kan använda sig av ett överbleck (höger). Enda skillnaden blir att det blir ~2.5cm mer rygg synlig vilket är en bagatell då det är andra våning och inte synligt från mark.

Behöver nog fundera på att låta en plåtslagare tillverka ett antal meter för framtiden då alla fönsterbleck på huset ser likadana ut. Samma dåliga vikning, samma felaktiga montering dikt an foder.

Vita metallprofiler märkta "Underbleck standard", "Befintligt bleck", "Överbleck standard" på grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kom äntligen fram till ett sätt att korta in panelen för att få mer luft till plåten. Hade loss midjebrädan, bockade ned plåten, gjorde en guide för att köra sticksågen mot. Det föll sig så att bladet vinklat 15 grader precis gick igenom 12mm osb + läkt + panel utan att gå i plåten på baksidan. Spikregeln var den marginalen som behövdes för att sticksågsbladet skulle gå fritt.

Testade även med multiverktyg, men verkade trögt och blev riktigt snett. Cirkelsågens fot å andra sidan var på tok för stor för att få plats. Sticksågen är precis så att den glider emot plåten. Skulle man gjort sånt här varje dag borde man haft någon permanent guide eller speciell fot för sågen som låter maskinen kapa närmare kanten.

En hand håller en dammig, svart elutrustning monterad på en träregel vid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sultanen1 och 1 till
  • Laddar…
Hur skulle ni gjort med ventilationen till kallvinden? Det satt 2st ventiler från början, inte klockrent installerade. Jag tror det bara var tänkt att vara en men sedan att det ändrades till två, därav den usla utskärningen i asfaboarden.

Vit vindsvåning med träregel, öppen lucka, isolering synlig, strukturella element, rustik och enkel arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person med handskar pekar på ett hål i ett husgolv. Reparation eller skadedokumentation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur fixar man den onödigt stora glipan mellan skivorna, och hur reparerar man boarden så hålet stämmer med ventilerna? Lim eller tejp? Fick rekommenderat Isola FLEX2-tejp. Kommer det fästa på asfaboarden? Hade först tänkt limma på ark av asfaboard från insidan men det kanske är omöjligt?

Man kan också se att det går ett band av fukt och delvis mögel från bakom ventilerna hela vägen ned till fönster. Ungefär som om fuktig luft kommit ut och kondenserat. Bredden är exakt den av ventilerna. Hur ska man se på det? Acceptabelt? För mkt ventilation? Kan täta kring befintliga ventiler funka? Eller ska man chansa att endast sätta en ventil? Upplever problem med fukt även på vinden. Typ 100% luftfuktighet under vinter. Ska kolla på ångspärren på vinden vad det lider men kan tänka mig att det är ungefär lika bra gjort som allt annat.

Sista chansen att gör något också så att säga. Första gången sedan 1999 jag varit uppe här då det är 9.5m över mark och räknar aldrig med att det blir någon mer möjlighet. Så nu måste det sitta.

Hade varit smidigt med en ventil man kunnat justera öppningen på från insidan.
 
Några tips för att skjuta fast hattläkt / allmogeläkt med 90mm spik? Är det ens möjligt utan för mycket risk och svinn? Jag fick gå tillbaka till att spika manuellt med 100mm spik och förborrade dessutom innan då jag inte har tid med mer extraarbete av inköp och grundmålning av läkt.

Fönsterkarm, skadad list, bultar, repor på väggen, dagsljus, smutsig fönsterbräda, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit sliten dörr eller vägg med skador och skuggor, behöver eventuellt reparation eller ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testade med att slipa ner spetsen på spiken också med vinkelslip. Prel verkar det fungera bättre, men har inte vågat testa på väggen. En nackdel är potentiellt större urslag på baksidan. Vet ej heller hur det påverkar den hållande förmågan, speciellt i kombination med en 10mm kortare spik.

Del av maskin, metalltänder, mekanism, svart och silverkomponenter, teknisk detalj, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spikar utstickande ur en träplanka i dagsljus, skapar fara för skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är det ett år sedan så du har garanterat redan löst allt. Men jag gjorde precis samma. Vid samma tillfälle, med samma lockläkt 😊

Överbleck monterade jag genom att såga ut plats mellan fönster och panel med multitool och förde sedan in bleck bakom panelen. Inte helt rätt då den hamnade utanför pappen. Men bättre än innan!

Och jag handspikade allt.
 
  • Närbild av ett fönster där överbleck har monterats genom att föra in det bakom panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överbleck monterat ovanför ett fönster på en vit yttervägg, fastsatt genom att såga ut plats mellan fönster och panel för att föra in blecket bakom panelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överbleck monterat ovanför ett fönster där panel har avlägsnats för att såga ut plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bjornhallberg och 1 till
  • Laddar…
Här är lite fler bilder på hur det sattes och hur det blev. Bytte all panel nästan ändå så jag satte plåten såhär:

Bild av en renovering där ny plåt och panel installeras runt ett fönster, med en bräda och skruv i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj av fönsterbleck och fasadpanel, med tydlig skruvning. Fönsterblecket är grått och fasadpanelen vitmålad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fönsterbleck och fönsterkarm med vita skruvar monterade, omgiven av grå putsad fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sämsta tror jag var Biltemas skruv för fönsterbleck. Där skulle man haft nåt bättre för framtiden. Både skruv för vindskivor och bleck.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Här är lite fler bilder på hur det sattes och hur det blev. Bytte all panel nästan ändå så jag satte plåten såhär:

[bild][bild][bild]

Sämsta tror jag var Biltemas skruv för fönsterbleck. Där skulle man haft nåt bättre för framtiden. Både skruv för vindskivor och bleck.
Snyggt, så här i efterhand skulle jag också bytt mer panel. Framförallt ovanför fönstren där jag satte plåt, hade sparat minst en arbetsdag. Men snål som man är…

I år skall jag ta östfasaden. Ställning hyrd till v29…sedan skall jag aldrig mer byta panel!
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.