Hej!

Vi funderar på att köpa en äldre torp/sommarhus som vi ska renovera (vi kommer göra ytterst lite själv pga okunskap). Huset vi har hittat har haft en vattenläcka ganska nyligen då tidigare ägare inte varit där på länge och rören frusit under den kalla perioden i december. När mäklaren kom till huset var det ca 3-4 cm vatten på golvet i kök och badrum. Vattnet är nu avstängt.

Det vi undrar är vad det kan tänkas kosta och hur lång tid det kan ta att åtgärda? Vi vet ej omfånget av skadorna och får ej göra besiktningen förens efter budgivning. Hur troligt är det att stommen skadats och vad kostar det att byta stomme?

Huset är 66 kvm. Badrum och kök ligger på bottenvåning. Det är torpargrund.

Tacksam för hjälp!
 
  • Gilla
Payer
  • Laddar…
surris
H Hedda123 skrev:
Hej!

Vi funderar på att köpa en äldre torp/sommarhus som vi ska renovera (vi kommer göra ytterst lite själv pga okunskap). Huset vi har hittat har haft en vattenläcka ganska nyligen då tidigare ägare inte varit där på länge och rören frusit under den kalla perioden i december. När mäklaren kom till huset var det ca 3-4 cm vatten på golvet i kök och badrum. Vattnet är nu avstängt.

Det vi undrar är vad det kan tänkas kosta och hur lång tid det kan ta att åtgärda? Vi vet ej omfånget av skadorna och får ej göra besiktningen förens efter budgivning. Hur troligt är det att stommen skadats och vad kostar det att byta stomme?


Huset är 66 kvm. Badrum och kök ligger på bottenvåning. Det är torpargrund.

Tacksam för hjälp!
Beror lite på hur länge det har stått. Har det varit kallt så har troligen inte mögel kunnat börja gro, ruttnat ser jag som osannolikt också om det inte stått väldigt länge.

Men det är nog bara att riva ut allt och öppna upp bjälklaget och väggarna för att torka ut.
Tid för att torka ut, från 2 veckor till 1-2 månader? Allt beror på skadan och hur effektivt ni kan torka ut det.

Utan att egentligen ha någon information att grunda det på så tror jag att det borde gå att rädda bjälklaget förutsatt att bjälklaget var i bra skick innan vattenläckan och att läckan inte pågått allt för länge.
 
Jag hade avstått om ni inte tillräcklig kunskap och dessutom inte får besikta innan budgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.