Har en gammal stuga där betongplattan har börjat vittra sönder på yttersidorna. Syllen som är rutten går inte att byta ut då det knappt finns någon betong att lägga den nya på.

På ena långsidan har jag bilat bort betongen 25 cm in samt dubbat in armering och gjutit om men nu har jag en lite mer utmanande sida kvar att renovera.

Det är lite över 1 meter i marknivåskillnad mot betongplattan och frågan är hur jag ska bila bort och gjuta om på ett säkert sätt.

tanken är att slå upp en bärande innervägg en halvmeter innanför ytterväggen för att kunna börja bila bort betongen.
Jag är dock osäker på hur jag ska göra med nivåskillnaden. Funderar på att sätta l block 2m ifrån väggen som t.ex. https://www.janssonpartner.se/produkt/l-stod/
Och sedan fylla upp nivån med grus. Därefter köra med vanliga l element på 500 för gjutningen.

det som är lite jobbigt är att det är nära grannarnas tomter så det kanske finns en bättre lösning där man inte måste söka bygglov pga schaktning.

några tips?

Del av ett gult hus med skadad grund och avloppsrör längs hörnet mot en sliten träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med sprucken grund och stödbräda under fönster, avskalad färg och grusig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund med sprickor i betongen och sluttande mark täckt av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.