Vi planerar att renovera badrummet inom det närmaste året. Själv är jag lite mer än normalhändig och gör gärna lite själv för att hålla nere kostnaderna. Samtidigt har jag inte tid/ork/kunskap att genomföra renoveringen helt själv så hjälp måste vi ha på något sätt. Frågan är, hur ska vi tänka? Var ska vi börja? Vad kan vi göra själva och vad ska vi låta någon annan fixa?

Bakgrundsinfo: Huset byggt -78, badrummet ca 7m2, ligger på övervåningen, snedtak med fönsterkupa. Bjälklag i lättbetong. Väggar i gips, snedtaket är nog spånskiva. Tak i målad spånskiva. Våtrumsmatta på väggar och snedtak, förmodligen bytt i mitten av 90-talet, plastmatta på golv.

Från början stod ett badkar på golvet men det har vi lyft ut och duschat i stället. Nu vill vi ha en duschhörna avgränsad med glasdörrar/väggar.

Framtida golv: klinkers önskas, gärna med golvvärme. Lämpligt/olämligt?

Framtida väggar: helkaklat. Här misstänker jag att väggarna är väl klena. Tror nog bara det är 45x45 på cc60. Antar att det är ned med gips, upp med kortlingar och nya skivor på väggarna? Vad sätter man då, våtrumsgips eller andra skivor?

Övrigt: ny dörr ska sättas in, fönstret bytas, taket fräschas till (målas). Nytt porslin (toa + handfat). Befintlig golvbrunn ska flyttas. Jag skulle också vilja ha in en kompletterade fläkt på något sätt - tips mottages tacksamt.

Vad jag tänkt fixa själv: riva ut, uppregling av väggar, montera nya skivor, byta dörr, måla tak, byta fönster. Montera skåp, krokar, etc

Hur låter det här? Är vi ute och cyklar eller verkar det vettigt?
 
Du behöver humidskiva i zon 1, sedan är gips ok. Golvvärme är kalas. Kottla rejält där tyngre saker ska fästas, i övrigt rekommenderar jag osb bakom gipset överallt.
 
Det låter riktigt vettigt, just att du överlämnar allt med tätning och plattsättning osv till de som kan och gör det du kan själv ! Som Fluxor säger så är det en våtrumsskiva som krävs i våtzon 1 (duschhörne + 1m utanför dusch på varje sida. (om dusch står mot yttervägg så ska hela den ha våtrumsskivor) sen gips på resten..

Golvvärme är självklart ett stort plus och inte så svårt att fixa om man ändå ska riva ut och göra om allt så det tycker jag att du ska satsa på!

Fläktar är urusel på så den delen hoppar jag över :D
 
Okej, tack för input!

Andra kommentarer/synpunkter...?
 
Se till att du har tillräcklig tilluft så att frånluftsfläkten kan ventilera bort fuktig luft.
 
tror det vore smart att kontakta ev. firma som ska utföra kaklingen och be dom komma med synpunkter på hur förarbetet ska utföras, läs BKRs branschregler om dom följer det regelverket bkr.se, bestäm helst innan ni sätter igång hur badrummet ska se ut vilka möbler osv som ska upp, spackla INTE skarvar med vanligt väggspackel, täta runt hål och rör med latex. Kan nog vara smart att börja med att bestämma plattsättningsfirma och be dom komma med förslag på elektriker och rörmockare inte tvärtom ( pga att det är oftast plattsättaren som får skit om någon annan hantverksgrupp gör fel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.