Hej,

Har en fin gammal utemöbel. 2 sits-soffa med gavlar/kortsidor i gjutet järn eller smide. Ni vet säkert vad jag menar. Det är vanliga i parker osv. Gavlarna/kortsidarna är svarta.
Nu är virket ruttet och jag har tänkt göra i ordning denna utesoffa under hösten/vintern. Har nu 2 alternativ att ta ställning till:

1. Målad soffa kanske åt det blodröda hållet? Vad ska jag i så fall ha för virke och vad ska jag ha för färg? Tryckt virke kanske är ett måste? Är inte så bekant med möbelsnickeri, jag menar - soffan måste ju orka att sitta på!

2. Ek eller teak och någon lack el dylikt på? Blir det väldigt dyrt kanske? Jag har ingen lust att lacka el dyl varje år så då kanske detta inte är nåt alternativ?

Lite dum fråga kanske, men jag chansar... I första läget ska jag måtta den gamla virket så gått det går - copy/paste är ju det lättaste för mig som glad amatör. Bultarna som fäster bräderna i gavlarna blir nog en utmaning - vinkelslip är troligt. Mycket planering får det nog bli....
MVH David
 
Teak vore ju snyggast, men det blir precis som du skrev dyrt... Oljad ek kanske? (Har varit med och byggt stora grillplatsmöbler i just detta som blev riktigt snygga.)
 
Om du har tillgång till bordscirkelsåg eller en bra cirkelsåg kan du köpa cumarutrall och klyva ner till sittbrädorna om inte soffan är för bred, då slipper du all behandling och får ett väldigt snyggt virke som är relativt lätt att få tag på, Beijer har t.ex.

Annars funkar ju tryckt också men soffan skall helst stå ute ett år innan du målar den, annars kan det bli problem med färgens vidhäftning. Byt till rostfria bultar om du kör tryckt.

Enklast och billigast är vanlig furu som du grundoljar, grundmålar och slutstryker 2 ggr. Kör med en högblank husfärg eller hellre fönsterfärg (lite mer slitstark) för utomhusbruk så brukar det hålla kanske 5 år mellan behandlingarna.

Oljad ek är också jättesnyggt men står möbeln ute året om bör du olja 1-2 ggr om året om du inte vill att träet blir grått.
 
Tack för bra svar. Ja bordcirkelsåg har jag.
Eftersom soffan ska vara skön att sitta på - så får jag nog mjuka upp kanterna lite. Tänkte passa på att bekanta mig med en handöverfräs i detta läge, har inte arbetat med en sådan innan - men det verkar vara ett klart underskattat verktyg!
Cumaru eller hardwood (!?) går det fräsa eller hur hårt är det egentligen? Skulle kunna lägga det på en terass, men går det bygga möbler med så att säga? Prisskillnaden cumaru/furu i mitt fall blir inte så himla stor om man räknar in färg, penslar etc med furun.

Eken går bort. Ser inte mig själv olja 1-2ggr per år. Det är inte min grej liksom. Måste lyssna på min självinsikt även om ek hade varit väldigt fint. Eken kan få finnas inne i huset istället....

Om jag kör med furu vilket det ändå lutar åt. Varför grundolja? Detta har jag missat och hänger inte med i det resonemanget? //David
 
Thomas59
Bygger själv utemöbler i kärnfuru. Dessa håller lätt i 20 år utan behandling. Blir bara finare med åren. Vill jag behålla den ljusa färgen vitoljar jag möblerna. Köpte senast kärnfuru på Krauta tror jag det var.
 
Cumaru borde inte vara några problem att fräsa med ett premiumfrässtål och en schysst fräs. Hårda träslag kan bränna lite så tänk på att hålla jämn matarhastighet. Eftersom det bara är just trallbrädor av cumaru som är någorlunda lätt att få tag på så kan det svikta om soffan är väldigt bred eller har dåligt stöd för brädorna. Men det är svårt att säga utan att se bilder på stommen. Kvaliten på cumarun är vad jag sett väldigt hög, det är i princip kvistfritt så ur den synvinkeln är det perfekt för möbler. Kolla på bygghandeln om du kan få köpa en mindre bit att testa på är mitt förslag.

Grundoljan (brukar vara linoljebaserad) är en mycket viktig del av väderskyddet för målat trä utomhus. Oljan tränger in i träets porer vilket gör att vatten inte kan ta sig in. Det viktigaste är att behandla ändträet på virket, om du har tid och möjlighet så låt gärna brädornas ändträn stå 24 timmar i en burk med grundolja så får du det bästa väderskyddet.

De flesta färgsystemen från de olika färgtillverkarna brukar ha en grundolja i sortimentet som passar med grundfärgen och slutfärgen. Vill du ha det som av många anses som det bästa väderskyddet så använder du kallpressad linolja men den kan vara lite opraktisk pga den långa torktiden.
 
Tack för alla svar! Tar till mig alla tips !
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.