Tja!

Har nyligen köpt ett hus som är från 1949 och skulle vilja renovera tvättstugan.

I dagensläge är det bara rent betonggolv samt ren betong på väggarna.
I tvättstugan står även bergvärmepumpen då den förra tvättstugan är omgjord till relax avdelning med bastu och bubbelbad.

Har funderingar på att måla väggar och tag med silikat färg och min fråga då är om jag i framtiden skulle vilja kakla tvättstugan kan jag göra det på de målade väggarna då eller måste jag bort med färgen?

Vad ska man använda för färg på betong golvet? Det måste väll vara någon färg som andas även här? Kan jag även här om jag vill om jag först målat lägga klinker direkt på golvet eller måste färgen bort?

I dagens läge är det rätt fuktigt i källaren och det finns på vissa ställen mikrobiell tillväxt = mögel och därför tänkte vi rengöra alla väggar,tak och golv med något medel för att ta bort mögel. Sen i gillestugan sitter det trä panel på väggarna just nu och jag vet inte vad som är bakom men tänkte ta bort trä panelen och rengöra där med och bara måla väggarna istället. Kommer även att att sätta in en woods ds28 för att avfukta källar och hoppas på att det löser mycket av problemen.

Fick pris på 10 liter caparol silikat färg för 1000kr är det ett bra pris förresten?

Till en nybliven novis husägare som vädjar efter hjälp......
 
skulle välja att lägga klinkers på golvet direkt - lätt att hålla rent :). Använd ingen fuktspärr undr klinker !!!!!
En bra och slittålig golvfärg blir nog lika dyr som lagom dyr klinker, har jag för mej. Kolla och jämför själv.

Silikat på väggar och tak blir bra. Välj en vacker ljus kulör till väggarna så kommer du inte att längta efter väggkakel :). Jag tror att det går att kakla på en fast underlag och silikatfärgen skapar ju en sådant... har dock inte provat själv att kakla över.
1000kr för 10l är OK pris, billigare har inte sett men dyrare går att få :).

Pensla inte på några kemikalier på betongen för det kan försämra färgens fäste. Skura väggar ordentligt med vatten och lite diskmedel. Mögel lever inte av betongen men av smuts och dam som fastnat på ytan. Vänta med målningen tills väggarna är verkligen torra. Följ brukanvisningen och skydda glas, metall , dina händer och ögon!
Avfuktare är en bra lösning för en källare, glöm bara inte att stänga alla luftventiler i rum du avfuktar. Annars kommer det fuktig uteluft in hela tiden och avfuktaren kommer att jobba ihjäl sej för att avfukta hela världen :).
gaia
 
Hej igen, har tänkt tanken på klinker i tvätt stugan men är rädd att det blir en massa extra jobb då med tanke på att det är rätt stora nivåskillnader på golvet. Hur löser man det på bästa sätt? gjuter ett nytt betong golv eller vadå?
 
Alva10 skrev:
Hej igen, har tänkt tanken på klinker i tvätt stugan men är rädd att det blir en massa extra jobb då med tanke på att det är rätt stora nivåskillnader på golvet. Hur löser man det på bästa sätt? gjuter ett nytt betong golv eller vadå?
Nivåskillnader på vilket sätt då? Lutar det lr är det "steg"? Lutar det så är flytspackling det enklaste, ger ett bra underlag för klinkers också.
Vi har målat golvet i våran tvättstuga, köpte golvfärg i en riktig färgaffär och sa vad den skulle användas till så fick jag en sort som passar.
Det är klart smidigare att måla än att lägga klinkers men det blir snyggare med klinkers tycker i alla fall jag.

Det borde inte vara några problem att kakla på silikatfärg, man kan alltid lägga på en primer som fixet fäster bättre på om så behövs.
 
Nu har jag inte riktigt flyttat in men vad jag minnst så var det att det lutade kraftigt åt ett håll, hur är det med flytspackel kommer golvet att andas med det eller stänger spacklet in fukten?
 
Tänkte på en annan sak där jag skulle vilja ha lite tips och det är själva inredningen av tvättstugan.

Hur ser ni på det här med bänkskivor och skåp i trä så länge de inte står direkt mot betongväggen utan har en stål/plåt regel bakom.

Kommer ju också att ha en luftavfuktare där inne.
 
jag har i min lila tvättrum en 2m lång rostfri diskbänk fäst i vägg på hemmagjorda konsoler + tvätt,tork, och en lös hurts på hjul under bänken.
Vet ej hur stort är din men det är viktigt att luften kan cirkulera fritt bakom skåpen.
Skulle inte välja golvskåp utan ben dvs på en ovädrat sockel. Blir luften stillastående någonstans så hjälper inte avfuktaren. Väggskåp blir mindre utsatta om dom hängs med liten springa mot vägg. Trä klarar fukten bättre är spånskivor som kan svälla och bli fula.
Att ställa maskiner på en upphöjning är bekvämt. Finns att köpa av lackat stål.
En duschdraperistång är bra att hänga kläder på klädhängarna om det inte är för långt mellan väggarna. En liten vädringskrok på en vägg gör samma nytta :).
Det är små detaljer man ska tänka på om man vill ha ett fräsch och funktionell tvättrum länge :)
lycka till!
gaia
 
Skulle det t.ex fungera att ha dessa mot väggen http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-25783.aspx och sedan hyll konsol i plåt/metall och sedan bänk skivor på dem i trä eller ska man satsa på plåt/marmor eller liknande där också. Sen ställer man maskiner på lackat stål och mot väggskenorna så de får komma ut en liten bit?
 
I dagens läge är det rätt fuktigt i källaren och det finns på vissa ställen mikrobiell tillväxt = mögel och därför tänkte vi rengöra alla väggar,tak och golv med något medel för att ta bort mögel. Sen i gillestugan sitter det trä panel på väggarna just nu och jag vet inte vad som är bakom men tänkte ta bort trä panelen och rengöra där med och bara måla väggarna istället. Kommer även att att sätta in en woods ds28 för att avfukta källar och hoppas på att det löser mycket av problemen.


Vet ej hur ditt hus ser ut men om det nu är så fuktigt att du har mögel på väggarna så
skulle iallafall jag ha undersökt hur dräneringen av huset fungerar...
 
Hej igen!

Nu har vi ju bott i huset ett bra tag och har inte märkt av någon mögeltillväxt och det luktade inget när vi flyttade in heller så det var nog bara något skräp i någon påse som luktade när vi var på visning.

Nu till en fundering, ska ta och måla väggarna nu och fick tag på 11 liter färg för 179kr på lidl och det var färg som andades .

Till min fråga då, det är ju nu bara betongputs och hur ska jag gå till väga, viss del av putsen är ju lös så ska jag ta och knacka/skrubba bort den och sedan slipa med ett slippapper så de blir någorlunda jämnt och sen bara börja måla? Eller har ni något annat tips?
 
  • IMG_1855.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.
Kul att du får "sätta tänderna" i ett hus.
Av bilderna att döma så har du ganska mkt fukt som tränger i utifrån så det är tveksamt om en avfuktare hjälper tillräckligt.
Knacka lös puts och borsta rent. Putsa sen upp väggen igen och låt torka ordentligt! Måla med en riktig silikatfärg enligt anvisning. Färgen du nämner är jag ytterst tveksam till. Normalpris silikatfärg 10 lit 700-1000 kr tror jag.

Lycka till!
 
Ett enkelt sätt att kolla om de fortfarande är fukt där är väll att använda en fuktmätare och sticka in i väggen?

Har endast en väderstation som visar fuktighet och jag ligger på 20% i tvättstugan, på den väggen som är på bilden så har det bredvid suttit en oljepanna tidigare som säkert har gjort sitt till att bidra med det fuktiga, men jag är tveksam att de skulle vara några fuktproblem i dagens läge. Huset är dränerat 2001 och pannan plockades bort 2005.

Angående den här färgen så står det speciellt på burken att den är speciellt för betong,puts,murverk och släpper igenom vattenånga. Samt att den har klass 3 då de gäller våta utrymmen.

Men jag håller med dig att de känns lite lurt då den var så billig då alla andra som du säger ligger mot närmare 1000kr.

Finns de förresten någon speciell maskin man kan använda för att ta bort färgen eller ska ja bara ta som en liten hacka och skrapa bort färgen?
 
Hej igen!

På vissa ställen av tvättstugan är det djupa hål i väggen, vad ska jag använda för att sätta igen dessa utan att stänga inne eventuell fukt?
 
Var ligger tvättstugan? Källaren, bottenvåning? Vad är det för material i väggarna? Gips? Puts? Trä?
 
Källaren och det är puts
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.