Börjat så smått med renovering/förändring av trappan. Tanken är att tvätta, slipa och måla vit. Stegen har i dag en matta av något fibermaterial. Jag funderar fortfarande hur jag skall göra här. Där finns lite olika alternativ.

1. Tvätta/Rengör så gått det går och behåll som det är.
2. Tabort lägg i ny matta
3. Tabort och lägg i någon form av trä - typ ek.

Jag lutar mot 3 - även om det är mer jobb. Jag är också med veten om att det finns en risk att trappan blir hal. Min tanke var att få lite tips och råd med detta projektet. Finns det något annat alternativ som jag förbisett?

I dag finns det ca 1mm försänkning i stegen så att mattan kommer i nivå med steget. Om jag vill lägga i trä behöver jag troligtvis försänka mer. Vad är det lättaste sättet att göra det? Finns det typ tunn ek-fanér att köpa i välsorterade bygghandlar. Kan inte hitta vad jag letar efter när jag söker runt (misstänker att det har ett annat namn).

Photo%202018-02-17%2C%2012%2027%2028.jpg
 
Våran trappa här hemma såg typ likadan ut. Fast våran trappa är stängd.
Jag köpte laminatgolv på byggmax och limmade dit. Golvet var lite mattare i ytan.
Köpte även en trappstegsmätare på Bauhaus. Då gick det hur lätt som helst. :)
Målade även trappen vit.
Upplever inte att trappen är hal, våran hund springer upp och ner utan problem. :)

Har dock inte fått arslet ur vagnen och satt dit någon trappnos ännu.. :p
 
Jag slipade bara och ruggade upp ek-faneren som var sen målade två lager golvfärg (mörk grå, nästan svart) och övriga trappen är målad vit.
 
Jag satte vanligt laminatgolv på stegen och använde aluminiumlister som nos. Det duger absolut. Svågern och svägerskan som har en likadan trappa som du köpte emellertid färdiga renoveringssteg och monterade, det blev verkligen jättefint, fast det är klart dyrare.
Minns inte om de rev bort mattan först, men den brukar sitta som berget. Förmodligen är multiverktyg det enda som biter på den; en annan kompis skrapade hela trappskrället för hand och höll på att bli tokig på kuppen.
 
Trappsteg i trä med gula kantlister som behöver städas och små renoveringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte jätteperfekt (eller nystädat...) men det duger.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag satte vanligt laminatgolv på stegen och använde aluminiumlister som nos. Det duger absolut. Svågern och svägerskan som har en likadan trappa som du köpte emellertid färdiga renoveringssteg och monterade, det blev verkligen jättefint, fast det är klart dyrare.
Minns inte om de rev bort mattan först, men den brukar sitta som berget. Förmodligen är multiverktyg det enda som biter på den; en annan kompis skrapade hela trappskrället för hand och höll på att bli tokig på kuppen.
Dom måste nog riva bort mattan, för dom färdiga stegen limmar man. Svårt att limma på mattan :p men kanske finns nån annan metod att sätta dit dom.

Jag drog bort all matta för hand, och slipade bort allt lim med maskin.

Jag kollade på färdiga steg när jag renoverade min trapp, men det var lite dyrt. Dessutom vill jag inte ge mig på något sånt när jag inte har full koll på vad man gör. Inte så kul att kapa fel när stegen kostar ca 1000kr per steg.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Förmodligen ja, även fast det säkert är teoretiskt möjligt att fästa stegen med dyckert om man inte är så noga med vad som jäser och växer i gamla mattan eller så... :crysmile:
 
ricebridge ricebridge skrev:
Förmodligen ja, även fast det säkert är teoretiskt möjligt att fästa stegen med dyckert om man inte är så noga med vad som jäser och växer i gamla mattan eller så... :crysmile:
Haha, ja det går säkert. Men som sagt inte så bra kanske :crysmile:

Har du några tips på snygga trappnosar?

Jag var inne på att köpa nån list och måla vit och sätta dit.
Men vet inte om det är bättre med trappnos i aluminium.
Vad ska man ha för list? Heter dom något speciellt?
 
Trapplist, trappkantslist, eller liknande, brukar det heta. Skulle inte använda trä eller plast eftersom det är max slitage på just trappnosen. Dessutom ger aluminiumlisterna lite halkskydd i kanten.
 
  • Gilla
Touchofred
  • Laddar…
Tips när ni ska dra gamla nålfiltsmattan: blötlägg några timmar innan så släpper den mycket bättre. Gamla trappnosen tog jag bort med stämjärn. Körde en-plank parkett i mitt fall, då fick man en skarv mitt i varje steg. Det jag minns som krångliga steg att göra är typ steg 3 och 4 i TS bilden. Där skar jag först upp dem i kartong/board för att se att måtten stämde innan jag kapade parketten. Trappnosen använde jag finhyvlad ek 60x8mm list som fick klyvas ner till 54mm och sedan överhandsfräs med 6mm radie. Om första fräsningen inte blir bra så kan man använda den sidan neråt och inåt.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi la ekparkett på trappstegen och satte foglist i framkant. Nu har vi täckt baksida så även där sattes parkett men det hade gått lika bra med foglist där med :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.