God afton!

Jag står i begrepp att renovera en släpvagn. Hoppas få lite hjälp av någon på forumet som vet:

Tänker registrera om den till obromsad (750 kg) då bromsarna är slut.

Någon som vet ifall alla bromskomponenter måste bort, eller ifall det räcker med att jag klipper vajrarna?

Att påskjutsbommen måste göras stum känner jag till.

Tänker sätta ny belysning. Räcker det med julas:

https://www.jula.se/catalog/bil-och...akljusramper/baklampsats-for-slapvagn-014499/

Kittet saknar ju positionsljus?

Släpet är 176 cm brett.

Tack!
 
Mitt släp har inga positionsljus bara vanliga bakljus & bromsljus...och reflexer
 

Vilken utrustning krävs på efterfordon?​


Belysning under mörker​

  • två röda positionslyktor bak
  • en vit positionslykta fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter in mot vägens mitt från dragfordonet
  • två röda reflexanordningar bak
  • orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan
  • två vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter i sidled från dragfordonet
  • två vita reflexer framtill.
 
Du får gärna bomba med bilder när du bygger om draget/påskjutet.
Har tänkt i flera år att fixa min vagn, senaste besiktning -90, i min ägo sen -03
 
B
L lasrivkmp skrev:
God afton!

Jag står i begrepp att renovera en släpvagn. Hoppas få lite hjälp av någon på forumet som vet:

Tänker registrera om den till obromsad (750 kg) då bromsarna är slut.

Någon som vet ifall alla bromskomponenter måste bort, eller ifall det räcker med att jag klipper vajrarna?

Att påskjutsbommen måste göras stum känner jag till.

Tänker sätta ny belysning. Räcker det med julas:

[länk]

Kittet saknar ju positionsljus?

Släpet är 176 cm brett.

Tack!
Jag har genomfört en sådan operation. Det var dock runt 15 år sedan och jag kommer inte ihåg alla detaljer kristallklart, men jag har för mig att jag fick skriva på ett papper där jag intygade att alla bromskomponenter var borttagna. Hur det såg ut i verkligheten inne i trummorna var det ingen som kollade.
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:

Vilken utrustning krävs på efterfordon?​


Belysning under mörker​

  • två röda positionslyktor bak
  • en vit positionslykta fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter in mot vägens mitt från dragfordonet
  • två röda reflexanordningar bak
  • orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan
  • två vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än 200 millimeter i sidled från dragfordonet
  • två vita reflexer framtill.
Tack! På transportstyrelsens sida framgår dock att efterfordon och släp är olika saker.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/Slap/

Tittar man på nya släp av samma mått som mitt så har de i regel positionsljus.

Det kan såklart vara så att reglerna gäller även släpvagnar, men i så fall har transportstyrelsen varit högst otydliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.