Jag ska måla om mitt garage, men tiden och vädrets makter har satt sin tand i putsen. Så den har lossnat på ett flertal ställen. Sedan så är det en del av garaget som har varit täckt med träpanel som ska rivas ner och ska putsas. Garaget är byggt av lättbetongblock.

Jag skulle behöva råd på vilken typ av puts jag ska använda och hur jag får till liknande struktur som tidigare.

5989705541_17e816e30a_z.jpg
 
Det finns även två ställen ovanför fönstren där, antagligen pga av frostsprängning, kanten har lossnat. Det är ett par cm djupt som är borta. Kan följande tillvägagångssätt vara något?

Laga kanten med hjälpa av puts murbruk C

Använda putsbruk C med stenar av storlek med tidigare struktur, för att laga där pusten har lossnat. Där man slänger på putsen med hjälp av slev och sedan borsta med en grov borste när putsen börjar stelna för att få liknande struktur.

Sedan grundmåla lagade ställen med en KC-färg och därefter måla hela garaget med samma KC-färg?
 
det verkar vara mycket tunt puts som inte ens fyller fogar mellan stenarna om det är en fog jag ser på bild. Det ser ut som om det är bara slammat = puts av vällingkonsistens som man penslat på, och målat sen . Vad är det för färg som sitter på fasaden idag? Ta en bit av putsen till byggmarknad med kunnig personal och be om hjälp att välja rätt material och färg.
gaia
 
Det stämmer som du skriver att det är en tunn puts, ca 2 mm. Jag tog en bit av fasade till den lokala bygghandlaren och frågade om råd för det är några ställen där det har lossnat stora bitar som behöver lagas. Han gav mig rådet att använda Sika reparationsbruk för betong och vad jag har läst här på forumet så är det jättedåligt att använda sånt på lättbetong. Därav litar jag inte att de kan ge mig rätt råd.

Jag har kört en del som jag beskrev ovan för att laga putsen. Den har inte trillat ner än, så det verkar funka än så länge. Får se hur det blir när man börjar måla.

Ska snart ge mig på den biten som har varit panel på. Så ska ge mig iväg till någon annan bygghandlare och se vad de säger. Om man ska grunda innan man drar på putsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.