Hej på er. Jag är en lekman som gett mig på projekt "renovera toalett" pga. doft.
Nuläge:
Liten toalett på ca 2,4m2 med toalett och handfat. El till belysninga på väggen.
Jag har plockat ut porslin och börjat riva ner ytskikt. Det var board i tak och på väggar som är borta. Hittade tretex bakom boarden på 2 väggar som skall ut. Detta lär väl vara orsaken till doften antar jag?
Bakom väggskikten är det tät plankvägg. Under tak- och golvytan vet jag ej hur det ser ut än. Troligtvis trätak och träreglar.
Avlopp och vatten är bara rör som går rakt genom golv från källaren (illa placerat).

Frågor just nu:
Kan man med lätthet flytta rör? (vill ha handfatsavlopp och vatten närmare väggen för att kunna dölja det lättare)
Vilken ordning sätter man nya ytskikt i?
Golvet är tänkt att klinkras, hur behöver jag bygga upp detta? (spånskiva och flytspackling kanske)
Behövs tätskikt och isåfall hur gör man det lättast?
Väggarna skall halvkaklas, kan man sätta det direkt på byggips?
Vad är lämpligast att sätta i taket?
Tänkte dra fram el till taklampa och fläkt, skall jag då spåra ur plankorna och lägga pvc/flexirör till kablar?
Kan man ersätta radiator med golvvärme? Kan man isåfall koppla det på radiatorns vattenanslutning till befintligt värmesystem?

Vi börjar här, det lär bli mer frågor.
Tack på förhand!
 
Redigerat:
BirgitS
En bra början är att läsa branschreglerna från BKR och Säker vatten. I dem besvarar många av dina frågor.
J joppz skrev:
Kan man med lätthet flytta rör?
Det beror ju på hur bjälklagret ser ut.
J joppz skrev:
Behövs tätskikt och isåfall hur gör man det lättast?
Ja, på golvet med uppvik 5-10 cm på väggarna. Man använder en tätskiktsfolie och följer instruktionerna till den exakt.
J joppz skrev:
Kan man isåfall koppla det på radiatorns vattenanslutning till befintligt värmesystem?
Nej, golvvärme får inte bli så varm.
 
  • Gilla
joppz
  • Laddar…
Nya frågor:
Bör jag sätta vägg-gips innan jag flyspacklar eller lägger klinker?
Vad bör jag använda för tätskikt till golvet?
Hur gör jag runt rör och toabrunn?
 
BirgitS
J joppz skrev:
Vad bör jag använda för tätskikt till golvet?
Du kan ju välja ett av dem som har fått godkänt i Länsförsäkringars test, om du inte har några andra preferenser.
https://www.lansforsakringar.se/sto...kador/vattenskador/tatskikt/test-av-tatskikt/
J joppz skrev:
Hur gör jag runt rör och toabrunn?
Du läser noga vad som står i branschreglerna från BKR och Säker vatten.
Dessutom behöver du följa exakt vad som står i instruktionerna för det tätskiktssystem som du väljer.

Andra rör än avloppsrör får inte gå genom golvets tätskikt utan måste komma fram ur väggen.
 
  • Gilla
joppz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.