Hej! Helt ny på forumet som användare men surfat här en hel del de senaste dagarna men tyvärr egentligen bara blivit mer och mer förvirrad! Jag har massor med frågor och väldig låg kompetens gällande renovering av kök och uppenbarligen projektplanering.

Jag bor i en bostadsrätt (får jag ens vara på det här forumet då? :D ), betonghus, och har precis fått sanerat efter en vattenläcka som uppstått i köket. Golvet blev upprivet och nu känner jag att det lika gärna är dags att byta ut det föråldrade köket.
Men... jag har aldrig gjort något liknande! Så frågetecknen är stora och många.

Första, och största problemet, är elen. Jag vill byta plats på spisen och måste då flytta uttaget och detta gör givetvis av en elektriker. Men drar man kablage utanpå väggen eller måste det fräsas upp nya spår i väggen för att dra dit elen? Sen har jag det angenäma problemet att föreningen inom en 3-5 månaders framtid ska dra in full 3-fas till alla lägenheter. Det leder till problemet att jag måste finna en lösningen på problemet att köpa en häll och inbyggnadsugn som i ett första skede går att installera på enfas med lägre effekt som följd med för att senare kunna installera om till trefas för att få ut alla gottigheter detta medför. ÄR det ens möjligt?
För det känns hemskt tråkigt att sätta in en vanlig spis, som jag inte ens vill ha, som går på enfas när trefas snart är framdraget.

Sen en fråga ang. installation av trefas! Måste köket demonteras på något sätt när de ska in och dra in nytt kablage? Eller kommer detta lämnas intakt?

Sista frågan (frågorna) rör arbetsordningen man utför saker och ting i när man renoverar kök. När behöver elektrikern/ rörmokaren komma in i vilket skede, behöver de komma flera gånger?

Min tanke är något som följer:

1. River köket. Får in rörmokare som sätter på någon form av stopp på rören så jag slipper stänga av vattnet till hela lägenheten.

2. När hela köket är tomt lägger jag golv och får in elektrikern som får dra ny el till hällens och spisens nya plats.

3. När golvet är lagt går jag på väggar och tak och fixar till dessa.

4. Påbörjar montage av kök och håller tummarna att jag är händig nog.

5. Får in rörmokare som kopplar in rör osv. Får in elektriker som kopplar in ugn och häll.



Lång text så jag känner att jag måste stoppa här. Som ni märker är jag novis och söker ledsagning i detta totala mörker. Om ens ett litet svar på en av frågorna uppskattas till tusen!

--
Med vänlig hälsning
Thomas
 
Ett väldigt litet svar, men ändå: En lösning på problemet med väntetiden innan trefasinkopplingen skulle kunna vara att köpa en sådan där kokplatta man ställer på bordet/köksbänken och kan koppla in med sladd i ett vanligt vägguttag (det finns modeller med en eller två kokplattor). Det borde du kunna klara dig med helt ok under en såpass begränsad tid.

Välkommen till forumet förresten :)
 
BirgitS
Medlemmen snowjim är i slutfasen av att renovera sitt kök och har skapat många trådar under tiden så om du går igenom dem, och då börjar med de äldsta någon gång i maj/juni, kommer du att få reda på mycket nyttigheter: https://www.byggahus.se/forum/searc...6286&starteronly=1&contenttype=vBForum_Thread

Normalt behöver elektriker även komma i i början för att ta bort de uttag mm du har idag och se till att ledningarna avslutas på ett säkert sätt.

Eftersom det är svårt att riva diskbänken medan rören sitter kvar bör nog rörmokaren komma och sätta in ballofix-ventiler innan dess.

Man brukar måla taket innan man gör väggar och golv.

Hur föreningen har tänkt att ledningen för 3-fas ska dras är det nog bäst att du frågar ansvarig person i styrelsen för det varierar.
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Vill bestämt minnas att vår häll kunde kopplas antingen mot enfas, eller mot tvåfas, instruktioner för bägge alternativen följde med. Så kolla på hällarna, det finns nog de som funkar för bägge, och då är det ju inget problem.
 
Har det stått en elspis där förut??
 
Ang spisen så drar man lämpligen fram en femledare 5 x 2.5 mm² men nyttjar bara en fas. Den dag trefasen blir inkopplad i lägenheten kan spisen kopplas om till att nyttja trefas. Ingen omdragning av ledningar behövs.

Detta innebär dels att spisen inte kan nyttjas fullt ut. Det blir 16 A tillgängligt vilket motsvarar 3.6 kW. Det räcker dock långt, man kan ju använda alla plattor samtidigt men "normal" matlagning bör gå bra utan problem. Idag har du 20 A antar jag, och det är ju inte så stor skillnad. Det finns inget regelrätt sätt att avsäkra spisledningen med 20 A i detta fall med 2.5 mm² dock utan det måste vara 16 A. Jag tror inte man behöver krångla med det.

Det kräver också att du väljer en spis som kan kopplas in på antingen en eller flera faser, dvs det måste finnas ett inkopplingsfall som säger att den går att koppla in på en fas. Likaså måste den gå att koppla in på två eller tre faser. Denna aspekt har inte alla vitvaruhandlare klart för sig och det brukar heller inte finnas beskriver i brux och produktinfo, utan man måste titta på märkskylten på spisen.
 
Hej igen, och tack för alla svar!

Portabel spisplatta är antecknad, eftersom spisen (Yes, en elspis) är fastinkopplad så kommer den väl vara urkopplad helt och hållet ett tag. Så en sådan kommer få införskaffas.

Har kollat med Bosch och deras häll och ugn skall fungera båda mot en- och trefas, låt oss hoppas att det stämmer när det väl gäller.

Bo.Siltberg - tack för de lugnande orden ang. elen. Då kommer det säkert lösa sig så länge det fungerar som tänkt med vitvarorna då.

I övrigt har inte mycket hänt. Jag måste få fatt på en rörmokare som kan sätta ballofix under diskbänken så jag kan påbörja rivning. Men de jag lyckats få tag på har 2 veckors väntetid så det är lite kasst för tillfället.

Så fort jag fått dit ballofix och rivit ut köket kommer jag som jag blivit rådd att börja med att måla taket. Därefter väggar och golv.

--
Med vänlig hälsning
Thomas


EDIT: För övrigt så får man säga att forumet lever verkligen upp till det man tänkt sig när man satt och skrev det första inlägget! En underbar community detta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.