Hej!

Nyinflyttad i ett hus där ett rum i källaren hade tapetserade väggar och laminat på golvet. Då det finns en risk med detta och inte var allt för snyggt har jag nu rivit bort all tapet och golv.

Ett rum med orange tapeter och blå vägg med cykelbård, tomma hyllor samt flyttlådor på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta alla flyttlådor :)

När golvet åkte bort luktade det instängt ("källare") men efter vädring 1-2 veckor har lukten till stora delar försvunnit, känner den fortfarande om man går ner på knä och luktar på golvet.

Efter rivning av tapeten sitter det kvar limrester och färg ifrån tapeten på väggen, även lite puts har släppt. Se bild nedan.

Renoveringsrum med väggar som har lim- och färgrester samt borttaget laminatgolv och flyttlådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tänkt att lägga in klinker och måla väggarna med silikatfärg. Var i färgaffären häromdagen och bad om hjälp med hur man skall göra, de avrådde starkt ifrån att använda silikatfärg då den kommer reagera med materialet som finns kvar efter tapeten. De tyckte att istället att det skulle räcka att köra med målartvätt och sedan använda putsfärg.


Jag har då ett par funderingar
* Låter det som en vettig ide med tanke på hur det ser ut?
* Skall man istället försöka slipa bort det man kan? Är inte risken att man förstör den befintliga putsen om man slipar för hårt?
* Finns det något annat bättre sätt? :)
 
Redigerat:
Min erfarenhet är att Silikatfärg fäster på i princip allt så där har du nog minsta problemet.
För att väggen ska kunna andas så spelar det ingen roll vad du målar med om du har ett tätt lager under så du måste veta vad väggen är målad med idag.
Själv så fräste jag bort det yttersta lagret av putsen och putsade om upp över marknivå på utsidan.
 
  • Gilla
krezni
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.