Hej!

Vi behöver renovera en jordkällare.
Bakgrunden är denna: På jordkällaren står en drängstuga och det är egentligen drängstugan som ska renoveras, dvs tilläggsisoleras och vinterbonas. Planen är att dra in värme/vatten via kulvert, isolera mot jordkällaren och gjuta en betongplatta med innehållande golvvärme.
Av den anledningen bröt vi upp de murkna golvbrädorna och för att sedan börja ösa ut mullbänken som råttorna skapat under de senaste 100+ åren. Bjälkarna ligger lösa i mycket torr och fin sand. Under sanden har förfäderna lagt lera som tätning åt det underliggande valvet.

Nu till utmaningen: När vi avlägsnat en av plankorna upptäckte vi ett hål, genom mull sand, lerlager och det som hade varit en del av valvet. Alltså ett hål rakt ner till källaren. Anledningen till att vi inte sett detta från källaren är att de tidigare ägarna murat ett stöd åt valvet i form av en "låda" i Leca-sten. I mitten av "lådan" befinner sig nu hålet. Trots att det förmodlingen gått ett antal år sedan denna murning så är valvet intakt, dvs inga fler stenar har rasat.
Vad jag vill göra är att laga hålet och på så sätt stärka valvet innan vi vräker på en massa betong ovanför. Hur gör jag?

Jag har ett par idéer som jag vill testa på Er;
1. Föra ner en träpelare genom hålet, försiktigt lägga en skiva på plats precis under hålet och hälla ner betong för att täta hålet.
2. Fylla lådan med sten, avslutande med singel. En operation som jag tror resulterar i att fler stenar rasar -i värsta fall hela valvet. Om det skulle rasa så lär det gå åt en massa sten för att fylla kratern.

Ska väl också passa på att berätta att jordkällaren består av två valv. Muren som skiljer de båda valvet åt är även fundamentet till såväl skorsten som en rörspis och en bakugn. Är rädd för att om valvet rasar så följer dessa ner i djupet också...

Idéer tages mycket tacksamt emot!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.