Hej,

Jag håller på att renovera en innerdörr (gabon) med glaspartier uppe och nere och vill av förklarliga skäl byta glas till någon form av säkerhetsglas. Man vill ju ogärna att någon familjemedlem kör handen igenom och skär sig illa eller värre.

Frågan är om jag skall sätta i nya skivor av härdat eller laminerat glas.

Härdat blir billigare och finns i tunnare tjocklekar (dagens glasskivor är 3mm tjocka och det kan vara skönt att slippa hyvla alla lister som håller fast glasen). Hur är det med färg? Jag har för mig att härdat glas kan få en grön färgton och det vill jag inte ha.

Med laminerat blir det mindre sopande om glaset mot förmodan går sönder:) Några andra fördelar?

-h
 

Bästa svaret

G gromit42x skrev:
Hej,

Jag håller på att renovera en innerdörr (gabon) med glaspartier uppe och nere och vill av förklarliga skäl byta glas till någon form av säkerhetsglas. Man vill ju ogärna att någon familjemedlem kör handen igenom och skär sig illa eller värre.

Frågan är om jag skall sätta i nya skivor av härdat eller laminerat glas.

Härdat blir billigare och finns i tunnare tjocklekar (dagens glasskivor är 3mm tjocka och det kan vara skönt att slippa hyvla alla lister som håller fast glasen). Hur är det med färg? Jag har för mig att härdat glas kan få en grön färgton och det vill jag inte ha.

Med laminerat blir det mindre sopande om glaset mot förmodan går sönder:) Några andra fördelar?

-h
Hej,

Laminerat glas är som tunnast 6.38mm tjockt. Ljudreduktionen är bättre på laminerat glas med tanke på tjocklek samt plastfolie.

Grönton har allt floatglas utom glas som är järnfritt. Dock är det nästintill omöjligt att se skillnad om man inte tittar på glaskanten.
 
Beställ härdad Optiwhite. Det är helt utan toning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.