Hej alla kunniga och hjälpsamma!

Jag och min käraste har just köpt vår första gemensamma lilla bostadsrätt, 2:a på 40 kvadrat. Taket var sänkt med fula gipsplattor och under satt isolering som börjat mögla pga trolig kondensering. Vi beslutade oss snabbt för att ta ner allt innertak då vi både tyckte det var fult, ansåg att det var dumt att sänka taket i en så liten lägenhet samt att det även inte var trevligt med mögel under gipsen.

Bjälkarna som gipsen satt i var i sin tur tyvärr skruvade med extremt många skruvar och pluggade i taket. (ca 100 skruvar/hål/pluggar) bara i sovrummet. Utöver alla skruvhål har det yttersta skiktet spruckit och börjat ramla ner (några mm tjockt lager färg eller puts?) Under detta lager sitter ren betong. (Se bilder)

Till min fråga: Hur rekommenderar ni att vi lättast går vidare? Fylla alla skruvhål med husfix el. liknande och sedan ta ner all lös färg/"puts" och spacka där den suttit. Eller finns det någon bättre/enklare väg att gå? Läst lite om olika sorters väv/dukar, men som jag förstått det täcker inte dessa ojämnheter alls?


Vi är ganska händiga men sitter inte på lika mycket kunskap om tillvägagångssätt..

Huset är byggt 1934.


Otroligt tacksamma för hjälp!


Allt väl!
Filip & Sanna

Rakinnanrenovering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takmedisolering.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackmedreglar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takutanreglar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så gjorde jag
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1380481681.128466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men naturligtvis så ska ni putsa taken. Knacka ner löst och på med ny puts, men ta hjälp, det är inte enkelt.

Protte
 
Ja, puts blir snyggt!

Men om någon satt isolering i taket i en bostadsrätt lär det vara för att ljudisolera.
 
C
Spontant ser det ut som att taket redan är putsat (hålkäl i tak/vägg-vinkeln) och att putsen ser ut att vara i gott skick (det spruckna som syns på bilden är för tunt för att vara puts + att det borde sticka fram vassmatta/putsnät om det hade varit putsen som lossnat). Kan du lägga upp en närbild på skadorna? Håller med om att det gamla innertaket var fruktansvärt. Har det varit kontor tidigare?
 
Redigerat:
Stort tack för snabba svar!

Gällande reglar och nytt tak är det nog tyvärr inte aktuellt då vi gärna vill ha fram orginaltaket, dels för att spara varje cm i takhöjd men framför allt för att taket är fin välvt/böjt mellan vägg/tak.

Det måste alltså på ny pust, anade nästan detta.


Vet ni mellan tummen och pekfingret i vilket kostnadsspann vi rör oss om man ska ha en hantverkare att putsa ca 30 kvadrat tak? Givetvis gör vi i sådana fall förarbete med att ta ner nuvarande puts osv.


Återigen - tack för svar. Hjälpsamt och snällt!
 
Om det nu har möglat. Var kommer fukten ifrån?!
 
cpalm skrev:
Spontant ser det ut som att taket redan är putsat (hålkäl i tak/vägg-vinkeln) och att putsen ser ut att vara i gott skick (det spruckna som syns på bilden är för tunt för att vara puts + att det borde sticka fram vassmatta/putsnät om det hade varit putsen som lossnat). Kan du lägga upp en närbild på skadorna? Håller med om att det gamla innertaket var fruktansvärt. Har det varit kontor tidigare?
Cpalm, räddaren i nöden. Du gav mig just lite hopp i kvällsmörkret igen. Läste detta precis efter att jag hunnit skriva tidigare post. Jag tar en bra närbild i morgon när jag är tillbaka i lägenheten och lägger upp. Det som flagnar/spricker är bara ca 3 mm tjockt. Talar det för att det är takfärg av modell äldre?

Skönt att fler än vi delar åsikt om det gamla taket. Tror det är någon gammal tant som bott där och varit extremt överkänslig för ljud från ovan. Att lägenheten istället transformerades till vad som liknar en landstingsmottagning verkar inte bekommit henne.

Stort tack för svar, jag återkommer med bättre bilder!
 
C
Hoppas inte alltför mycket bara, lite svårt att se på bilderna exakt hur det ser ut :)
FilipS skrev:
Det som flagnar/spricker är bara ca 3 mm tjockt. Talar det för att det är takfärg av modell äldre?
Puts är betydligt tjockare än 3mm iallafall. Takfärg modell äldre = limfärg och det flagar rejält efter ett tag om man målar över den med någon annan färg. Stämmer även med tjockleken då limfärg läggs i ganska tjocka lager, så det skulle kunna vara fallet. Om det är limfärg är fördelen att det sannolikt blir lätt att skrapa ner det. Glöm bara inte att tvätta bort alla limfärgsrester noga med vatten innan ni målar. Hål/skador skulle jag spackla med gipsputs. Fyller bra, billigt, bra vidhäftning, lätt att jobba med om man inte är van vid bruk och kompatibelt med kalkputs om det är det som finns under.
 
  • Gilla
FilipS
  • Laddar…
cpalm skrev:
Hoppas inte alltför mycket bara, lite svårt att se på bilderna exakt hur det ser ut :)

Puts är betydligt tjockare än 3mm iallafall. Takfärg modell äldre = limfärg och det flagar rejält efter ett tag om man målar över den med någon annan färg. Stämmer även med tjockleken då limfärg läggs i ganska tjocka lager, så det skulle kunna vara fallet. Om det är limfärg är fördelen att det sannolikt blir lätt att skrapa ner det. Glöm bara inte att tvätta bort alla limfärgsrester noga med vatten innan ni målar. Hål/skador skulle jag spackla med gipsputs. Fyller bra, billigt, bra vidhäftning, lätt att jobba med om man inte är van vid bruk och kompatibelt med kalkputs om det är det som finns under.
Hej igen hjälpsamme cpalm!

Har nu lyckats ta några bättre bilder på taket. Vad tror du? Gammal limfärg och intakt puts under eller?

Tacksamma hälsningar!
Filip
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag tror inte isoleringen har möglat pga fukt i lägenheten. Mer troligt att man satt upp vattenskadad isolering.

Skrapa bort allt löst.
Laga stora hål med husfix.
Eventuellt spärrmåla taket.
Bredspackla taket.
Slipa taket.
Måla i valfri kulör.
 
Nu blev jag lite mörkrädd efter att ha läst denna tråden har själv en brf med just sådana plattor i taket. Mig stör dem inte passar rätt bra här men hur kom ni fram till att det var mögel under?
 
C
FilipS skrev:
Vad tror du? Gammal limfärg och intakt puts under eller?
Jepp ser så ut, putsen ser ju jättefin ut på de bilderna, det är inga tveksamheter om att det är färgen som flagar.
Men om du skall måla är min åsikt att du måste ta ner all gammal färg och tvätta ordentligt, annars kommer det börja flaga igen efter ett tag.
Om du har tur sitter allt löst, bara att skjuva ner med en spackel. Om det sitter hårdare kan du testa och se hur färgen reagerar på vatten eller att limma byggplast i taket och riva ner färgen.
 
DanielF skrev:
Jag tror inte isoleringen har möglat pga fukt i lägenheten. Mer troligt att man satt upp vattenskadad isolering.

Skrapa bort allt löst.
Laga stora hål med husfix.
Eventuellt spärrmåla taket.
Bredspackla taket.
Slipa taket.
Måla i valfri kulör.
Jag förstår, låter nog mer troligt nu när du säger det. Tack så mycket för tips på tillvägagångssätt! Shysst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.