Hej!

Vi är sedan knappt ett år ägare till ett hus, med ett gårdshus. Detta gårdshus önskade vi få ombyggt till ett gästhus, inkluderande indragande av VA, byggnation av badrum mm. Vi slöt ett avtal med en i bygden renommerad entreprenör i november 2013, med slutdatum påsken 2014. Tyvärr slöt vi ett muntligt avtal, och arbetet skulle debiteras löpande då jag hade stort förtroende för firman i och med dess goda rykte.

Ombyggnationen var knappt påbörjad under påsken, och jag konfronterade förstås entreprenören om detta då. Jag accepterade nytt slutdatum 1/6, vilket inte heller det kunde hållas. Nu befinner vi oss i ett läge där arbetet är till 90% utfört, men med kvarvarande detaljer (delar av kakling av badrum, dörrfoder, tröskel mfl finish-detaljer). Dessutom har fallet i duschhörnan misslyckats, resulterande i att vatten flyter ut över badrumsgolvet när man duschar.

Jag känner nu att måttet är rågat, och kommer hädanefter hålla inne med betalning av fakturor till firman, då jag anser att de inte uppfyllt sin del av ett (förvisso muntligt) kontrakt. Till min fördel talar mail- och SMS-kommunikation som stödjer min version av händelseförloppet.

Har jag, juridiskt sett, någon möjlighet att få en kostnadsreduktion för försening i arbetet och dåligt utfört arbete?

Mvh,

Naiv husägare
 
Du ska kunna förvänta dig att arbeten utför fackmannamässigt och korrekt och du ska inte betala för sådant som inte är utfört på sådant sätt.

Reduktion för försening låter svårt om avtal saknas.

Använd hantverkaravtalet, finns på Konsumentverket för nedladdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.